XServe 10.4 - Mail Server

We hebben hier een XServe G4 staan met Xserve 10.4 erop. We hosten een aantal website's en nu zou ik graag ook mail willen hosten...

We hebben bijvoorbeeld de website www.analisys.nl hier draaien en nu zou ik admin@analisys.nl willen hebben.

Hoe doe ik dit? Ik snap niks van die vage apple docs.

Sorry ik weet niets van Xserve's :P

bij je usernames admin in dan is dat ook je email adres.

en een vinkje bij mailserver in server admin.

Voor dat admin-mailadres kan je een nieuwe gebruiker aanmaken of bij iemand (in de workgroup manager) bij Short names de naam admin toevoegen.

De mailserver zet je aan doorbij mail → settings een vinkje te zetten bij enable POP of enable IMAP en een vinkje bij enable SMTP en allow incoming mail. Vraag je provider (waar je je domeinnaam van hebt) een MX-record te maken die verwijst naar de ip van jouw mailserver.
Webmail activeren doe je door een vinkje te zetten bij web → settings → sites → selecteer je site → WebMail. Je webmail is dan te vinden op bijv. www.analysis.nl/webmail
Standaard heeft de user pietje meteen het emailadres 'pietje@…" voor al je domeinen op die xserve. Als je dat niet wilt is het best een stuk ingewikkelder om het te wijzigen.

Standaard kan alleen de locale computer zelf mail versturen via je mailserver. Dit is wel zo veilig, dus als je een andere mailserver voor verzenden kan gebruiken, lekker zo houden.

duidelijk genoeg zo?

ja ik heb de mailserver aanstaan, maar ik moet neem ik aan ergens instellen dat ik bv admin@analisys.nl wil hebben?

lees even mijn eerdere reaktie.

en die aangepaste van mij ;)

[img:ae64bbfcb7]http://www.junioradvertising.com/veronica.png[/img:ae64bbfcb7]

Hoe moet ik dit instellen dan?

Denk eens na over remote support door derden (zoals ik) voor dit soort zaken.

waarom zou ik dit uitbesteden als ik hier een server heb staan :) maar dankje voor je aanbod...

omdat hij dan op afstand voor jou dit soort basale dingen kan instellen op jouw server.

Niet je server uitbesteden maar het beheer. Het kost je nu erg veel tijd heb ik het idee.

klopt maar daar leer ik weer van :)

En ik ga niet zomaar iemand op me server laten :stuck_out_tongue:

Ja volkomen gelijk in, kwestie van afwegen van beschikbare tijd/geld en security. Lees de handleiding goed door. En neem een cursus ACTC bij LAI.

hm ik kan nu wel mail verzenden vanaf de webmail maar ik kan niet naar dat adres mailen...

mx record? kijk in de log van je mailservice in server admin

Ik heb analisys.nl even bekeken via centralops.net (handige website!). Het is niet je MX record. centralops.net kan succesvol contact leggen met je mailserver. Zie onder. Volgens mij heb je analisys.nl niet als domein benoemd op je server. Server admin -> Mail -> settings -> advanced -> hosting -> analysis.nl en mail.analisys.nl toevoegen bij local host aliases of Locally hosted virtual domains (in het laatste geval vinkje zetten bij enable virtual hosting).

[quote:6204648d46=“centralops.net”][code:1:6204648d46]Validating admin@analisys.nl…

Validation results

confidence rating: 0 - Bad address
error : Recipient rejected
canonical address: <admin@analisys.nl>
MX records

preference exchange IP address (if included)
10 mail.analisys.nl [62.177.186.216]
SMTP session

[Contacting mail.analisys.nl [62.177.186.216]…]
[Connected]
220 localhost ESMTP Postfix
EHLO hexillion.com
250-localhost
250-PIPELINING
250-SIZE 52428800
250-VRFY
250-ETRN
250 8BITMIME