XServe en DNS

Als het goed is krijgen we deze maand eindelijk onze nieuwe XServe We gaan hem zelf installeren en configureren.

Ik heb eigenlijk alleen nog maar vragen over DNS
Zijn de standaard instellingen juist voor de server (we gebruiken geen DHCP, maar vaste IP adressen)
Als ik dit moet veranderen, wat moet ik instellen en waar.

Zoals je al begrijpt heb ik niet veel verstand van DNS.
Dus alle info is meegenomen.

Voor ons als buitenstaander kunne we je niet vertellen wat de dns instelling moet zijn. Dat moet je achterhalen bij je IT afdeling of je ISP. Dan kunne we je wel helpen.

we hebben een dual 2.0 xserve staan, wat een geweldig apparaat :stuck_out_tongue:

greetzz

ons bedrijf heeft geen echte IT afdeling zoals ik al schreef heb ik geen verstand van DNS Volgens mij heeft dit te maken met servers op internet Zodat je computer weet waar hij zijn info voor internet kan halen.

Maar wat moet ik nu op de server instellen??
De DNS nummers van onze internet provider??
Moet ik een DNS server intern draaien?
Wat moet ik daar dan instellen??

staat je xseve rechtstreeks in verbinding met internet??? Ik hoop het niet

Dus als er een router tussen staat zul je de dns van de router over moeten nemen.

suc6

Dat ligt er maar net aan wat je aan overige instellingen op het netwerk hebt/wilt gebruiken.

Een DNS doet niets meer als het omzetten van een domein-/servernaam (zoals bijvoorbeeld www.macosx.nl) naar een IP-adres.
Wanneer jij binnen je eigen netwerk gebruik wilt maken van dit soort dingen (zodat je bijvoorbeeld voor je mailserver zowel de servernaam “mail.intern” o.i.d kunt gebruiken als het IP-adres), zul je een DNS binnen je netwerk moeten neerzetten. Vervolgens zul je alle clients deze DNS moeten laten gebruiken.
(NB: daarnaast zul je je DNS ook als "moeder-"DNS die van je provider moeten gebruiken, zodat ook alle DNS-entries van buiten je netwerk goed verwerkt worden.)

Voor DNS-basics zul je denk ik het beste even Google’n, er staat veel betere uitleg online dan ik hier kan intikken…

Daarnaast: waarom wil je vaste IP-adressen gebruiken, en geen DHCP? DHCP biedt zó veel voordelen! O.a. wat betreft de instellingen voor de DNS, die NOOIT fout zullen worden ingevoerd door de gebruiker. Verder, als je een wijziging in je netwerk wilt doorvoeren (andere IP-reeks, whatever), kun je dit veel makkelijker doen dan langs alle computers gaan cq. de gebruikers het laten invullen…

agree