xtra RAM in mac pro 8core

Ik wil mijn 8core mac pro meer ram geven.
Ik heb er nu 2 x 2gb en 4 x gb in zitten. ik dacht aan 4 x 2gb naar 12 gb ram totaal of naar 16 gb door de 4x1 er uit te halen.
Ga ik het merken in snelheid als ik mijn 4 x 1gb er uit haal en er dan dus 6 x 2 gb in zet?
Ik wil pas inspringen op de komende nieuwe mac pro bij de 2nd generation dus een RAM upgrade leek mij een goede optie voorlopig.

iemand ervaring met een upgrade van 8 naar 16 gb ram? merk ik dat bv ook bij het surfen e.d? Ik vraag het met name omdat t al gauw 250 euro gaat kosten.

Ik doe r veel fcp logic en After effects werk mee…dus ervaringen met rendertijden interesseren mij ook.

thnx alvast voor de input.

Als je wilt weten of extra geheugen voor een boost zorgt kijk dan naar het geheugen gebruik in activiteitenweergave als je een tijdje met een zwaar programma bezig bent.
Is het aantal page-ins beduidend groter (ongeveer een factor 4 of meer) dan het aantal page-outs dan zal het effect van meer geheugen steeds minder zijn naarmate de page-ins groter zijn dan de page-outs. Het gaat daarbij niet om het aantal, maar om de verhouding tussen die twee. Dus heb je 100 GB aan ‘ins’ en 5 GB aan ‘outs’ dan zal extra geheugen weinig veranderen. Maar heb je 50 resp. 40 GB of 100 en 80 GB dan zal extra RAM veel uitmaken.

Hou er verder rekening mee dat het bij bepaalde Mac Pro’s wenselijk is (zo niet noodzakelijk) om paren van gelijke grootte te gebruiken.
Verder denk ik dat 250 wel aan de dure kant is en kan het goedkoper. Ik heb zomaar wat opgezocht voor een Mac Pro (dus dat is niet perse jou model) en dan kom je uit op €90 excl. voor een 8GB module.

heb je al een SSD? dat gaat namelijk veel en veel meer schelen dan wat extra ram.

fijne feedback hendrik ijzerbroot. ik ga eens kijken met de activity.
prijzen van kingston zijn helaas niet die voor een mac pro 3.1.
zijn dure ram broodjes helaas.

@ wensink: nee geen ssd heb een 3TB system hd. Overgaan naar ssd vergt dus een hoop gedoe.
Zou het een optie zijn om op een ssd tje van bv 128 gb alleen het os te zetten met een mounting bay van owc?
Ik heb geen slot meer over ( 4 x 3TB sata ) maar ik begreep dat ik z on mounting bay onder een sata kan bevestigen.
Ik zou dan mijn applicaties gewoon op mijn 3TB sata willen laten staan. Alleen het OS op ssd. Maar weet niet zeker of dit wel zin heeft en goed gaat functioneren allemaal.

MacPro 2008/3,1 is Dual-Channel, gaat in paren.

Uitbreiding: 8 GB / 4 x 2 GB of 12 GB / 6 x 2 GB is in dit geval het beste, omdat er al 4 GB / 2 x 2
GB aanwezig is, alle modules hebben dan dezelfde grootte, is het snelste. 1 GB niet meer
gebruiken, remt de snelheid af.

OWC SSD van 120 GB + 7% met systeemsoftware en alle programma’s zoekt en opent de programma’s sneller.

Zal prima functioneren, draait echter op SATA II 3Gb/s. snelheid.

De MacPro3,1 is prima te “pimpen” met bijvoorbeeld USB3.0 poorten en/of naar SATA III 6Gb/s…

fine aanvulling op deze al zeer vruchtbare thread. robapple Ik ga maar s beginnen met 6x2 gb dan.
De ssd optie lijkt me een interessante optie zodra Mavericks beschikbaar komt.
Vraag mij met name af of de applicaties die dan op mijn ML sata systeem staan probleemloos gebruikt kunnen worden door een Mavericks OS op de ssd …
kijkt het oS dan bijv niet automatisch in de mavericks ssd voor application support , preferences enz ?

Als je Mavericks syteemsoftware installeert op de SSD en die als opstartschijf gebruikt, worden alle programma’s bestuurd door Mavericks.
Alle programma’s, die nu op Mountain Lion draaien, draaien ook op Mavericks.

page ins en outs zitten dicht bij elkaar als ik met een stevige eindmix in logic werk. ook bij fcp.
Dus t wordt dan 6x2 gb ram met t.z.t een 128 gb Mavericks ssdtje via een sata expansion bay er bij.
Daar moet ik t voorlopig nog wel 2 jaartjes mee kunnen uitzingen voordat ik naar t zwarte kacheltje overstap.

dank voor alle input. :slight_smile: