Xvid naar DVD: bestanden verkleinen

Toen ik nog op mijn windows-machine werkte, zette ik nogal eens een (kuch) gedownloade tv-serie op DVD. Ik converteerde de afleveringen in Nero naar dvd en kreeg er 4 op 1 schijfje.

Nu probeer ik hetzelfde met Toast, maar nu kunnen er precies maar 2 afleveringen op 1 dvd? Ik er een manier om er toch 4 op te krijgen?

De bitrate omlaag brengen, misschien?

Ik ken toast niet wat betreft de encoder, ik gebruik voor dit soort dingen altijd FFmpegX… :stuck_out_tongue:

TOAST is echt 'sleur en pleur' . Voor zover ik weet kan je niet ergens de bitrate naar beneden brengen.

Ik zou graag ook het antwoord willen weten want ik heb een AVI die 45 minuten duurt en bijna een hele DVD in beslag neemt als ik deze brand naar DVD (om af te spelen op de DVD speler).

Ik zou ook graag meerdere AVI’s naar DVD willen omzetten.

Waarschijnlijk ligt het antwoord in FFMEGX maar wat moet ik doen?

De AVI omzetten naar een AVI met lagere bitrate??? Of naar een ander formaat???

Het is niet de bitrate van de AVI die je moet veranderen, want die is laag genoeg, maar die van de mpeg-2 stream (DVD).

In de Video-tab van FFmpegX kan je zelf de gewenste bitrate invoeren (of laten berekenen). FFmpeg geeft dan met kleuren aan of de gekozen bitrate te hoog of te laag is om de kwaliteit goed te houden.

Het is zeker de moeite waard om FFmpegX eens te bestuderen, het is even wennen, maar je kan er echt veel mee.

Welke instellingen moeten er dan net aangepast worden? Ik heb al geprobeerd een avi om te zetten naar DVD-lo, en had de bitrate dan ingesteld zodat de uiteindelijke file zo'n 1gig was, perfect dus.

Maar die komen dan in een VIDEO_TS en een AUDIO_TS map, en wat ik er dan mee moet weet ik niet…?

Je kan de afleveringen op een aantal manieren samenvoegen:

1. “join” de 4 avi’s tot 1 file en maak er dan een dvd van.
  2. maak van elke avi een dvd-compatible mpeg (Tools-tab “author as dvd” uit)
  • “join” de mpegs en "author as DVD
    of
  • sleur de 4 (1gb) mpegs naar Toast (die ze niet opnieuw zal encoderen… denk ik)
    of
  • gebruik de 4 mpegs in een dvd-editor zoals; Capty, iDVD, DVD Studio Pro, enz… om er een mooie dvd met menu’s van de maken. 8)

I see... Maar als je de 4 mpegs naar Toast zou sleuren en gewoon branden, dan heb je geen dvd-menu, of wel?

in de ffmpegx faq staat dat je de files moet omzetten naar dvd formaat, de map VIDEO_TS en AUDIO_TS op een dvd moet zetten onder de map MOVIE.DVD en dan branden volgens DVD UDF formaat (dus niet via video)

Ik heb dit geprobeerd en het werkt toch al met 1 aflevering, nu moet ik wel nog uitzoeken hoe ik er meerdere op een dvd krijg. Zou ik dan de inhoud van alle VIDEO_TS & AUDIO_TS mappen bij mekaar moeten gooien, of hoe moet dit dan?

Of moet ik naast de hoofdmap MOVIE.DVD een tweede hoofdmap aanmaken (bvb. MOVIE2.DVD) ?

Iemand een idee?

I see... Maar als je de 4 mpegs naar Toast zou sleuren en gewoon branden, dan heb je geen dvd-menu, of wel? - Geen idee, heb nog nooit een dvd met toast gemaakt.

in de ffmpegx faq staat dat je de files moet omzetten naar dvd formaat, de map VIDEO_TS en AUDIO_TS op een dvd moet zetten onder de map MOVIE.DVD en dan branden volgens DVD UDF formaat (dus niet via video)

• klopt

Ik heb dit geprobeerd en het werkt toch al met 1 aflevering, nu moet ik wel nog uitzoeken hoe ik er meerdere op een dvd krijg.

• Tabblad TOOLS in FFmpeg; kies “JOIN”

Zou ik dan de inhoud van alle VIDEO_TS & AUDIO_TS mappen bij mekaar moeten gooien, of hoe moet dit dan?

• Dat kan niet zomaar, met DVD2oneX kan je meerdere VOB-sets samenvoegen.

Of moet ik naast de hoofdmap MOVIE.DVD een tweede hoofdmap aanmaken (bvb. MOVIE2.DVD) ?

• Huh?

Suc6

[quote:6522e04bbf]Ik heb dit geprobeerd en het werkt toch al met 1 aflevering, nu moet ik wel nog uitzoeken hoe ik er meerdere op een dvd krijg. - Tabblad TOOLS in FFmpeg; kies "JOIN" [/quote:6522e04bbf] Worden die 4 aparte bestanden dan tot 1 videobestand omgevormd? Is het dan nog mogelijk om bijvoorbeeld op forward te drukken om dadelijk aflevering 2 of 3 te zien?

[quote:6522e04bbf]Of moet ik naast de hoofdmap MOVIE.DVD een tweede hoofdmap aanmaken (bvb. MOVIE2.DVD) ?

• Huh? [/quote:6522e04bbf]
    Jah, een ideetje van mij dat waarschijnlijk niet klopt :slight_smile: Ik heb al 1 ep op dvd gezet door de VIDEO_TS & AUDIO_TS-map van die aflevering in een hoofdmap MOVIE.DVD te zetten op een UDF dvd.
    Ik dacht dat als ik misschien een tweede hoofdmap aanmaakte, MOVIE2.DVD bijvoorbeeld en daarin de video -en audiomap van aflevering 2 dropte, dat het ook zou lukken.
    Maar dat zal wel niet waarschijnlijk :slight_smile:

[quote:a7b087bb92="Ketsjap"]Worden die 4 aparte bestanden dan tot 1 videobestand omgevormd? Is het dan nog mogelijk om bijvoorbeeld op forward te drukken om dadelijk aflevering 2 of 3 te zien?[/quote:a7b087bb92]

Nee, met het samenvoegen wordt het 1 bestand. Als je afleveringen wil kiezen zal je echt een DVD-menu/ index moeten maken met een dvd-edit programma. :wink:

Gedver, moet ik dat ook nog gaan zoeken... Merde :)

In elk geval bedankt voor de nuttige uitleg :wink:

[quote:f080376a01="Woziak"]Als je afleveringen wil kiezen zal je echt een DVD-menu/ index moeten maken met een dvd-edit programma. :wink:[/quote:f080376a01]

Toast kan ook een simpel DVD menu maken.

Maar ik weet nu ook genoeg. Ik ga het zelf ook proberen.

1. Zet de AVI om naar MPEG2 van een bepaalde groote (bv 1Gb)
  2. Sleur en pleur het resultaat naar Toast
  3. fikken die hap.

Moet niet te moeilijk zijn lijkt mij.

Ok, ik heb 3 afleveringen gere-encoded naar mpeg2. Ik heb voor elke aflevering een xxx.mpeg, een VIDEO_TS en een AUDIO_TS map. Hoe krijg ik die nu op dvd met een menuutje?

Wanneer ik de mpegs in Toast invoer in de dvd-video modus, wil hij ze toch nog hercoderen, waardoor er nog steeds maar 2 afleveringen op 1 dvd passen.

iDvd zegt dat het mpeg niet ondersteunt. Avi wel, maar ook iDvd zet de files om in een grote waardoor er maar 2 eps op 1 disc passen.

Wat doe ik?

[quote:2927073f96="Ketsjap"]Ok, ik heb 3 afleveringen gere-encoded naar mpeg2. Ik heb voor elke aflevering een xxx.mpeg, een VIDEO_TS en een AUDIO_TS map. Hoe krijg ik die nu op dvd met een menuutje?

Wanneer ik de mpegs in Toast invoer in de dvd-video modus, wil hij ze toch nog hercoderen, waardoor er nog steeds maar 2 afleveringen op 1 dvd passen.[/quote:2927073f96]

Dat probleem had ik ook maar ik denk dat ik een oplossing heb.

Direct naar Toast slepen werkt niet. Gebruik eerst DVD2OneX. Bij de keuze optie: ‘Kopie’ moet je de optie ‘Join’ gebruiken. Je kan dan meerdere VIDEO_TS folders selecteren. Deze zullen dan samengepakt worden tot 1 VIDEO_TS folder die met Toast gefikt kan worden. Helaas heb je dan geen DVD menu maar je kan wel doorspringen naar de volgende aflevering op je DVD speler.

Ik heb bovenstaande geprobeerd met een paar kleine bestanden maar ga het nu proberen met een paar grote bestanden om te kijken of dat ook echt goed werkt.

Pieter