You need to restart...

Sinds kort heb ik last van een probleempje met Jaguar 10.2.6 op mijn PB G4 12-inch. Het systeem loopt muurvast (de laatste keer was tijdens het kopiëren van grote bestandensgroepen over airport naar mijn andere Mac) en er verschijnt een box met daarin: You need to restart your computer. Hold down the power button for several seconds or press the restart button. FF:FF:FF:FF:FF:FF

Ik heb tijdens het herstarten zopas de PRAM van de computer eens ‘gezapt’, misschien brengt dat soelaas…

Hoedanook, op de online support van Apple wordt ook melding gemaakt van dit probleem http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106227 maar daar wordt ik niet echt veel wijzer van.

Weet iemand wat deze crash teweegbrengt en wat eraan kan gedaan worden om die te verhelpen (ik vermoed Jaguar opnieuw installeren, maar ik zou liever iets anders horen…)?

Groeten en tot later!

[quote:c4590fbfb2="werner"]Sinds kort heb ik last van een probleempje met Jaguar 10.2.6 op mijn PB G4 12-inch. Het systeem loopt muurvast (de laatste keer was tijdens het kopiëren van grote bestandensgroepen over airport naar mijn andere Mac) en er verschijnt een box met daarin: You need to restart your computer. Hold down the power button for several seconds or press the restart button. FF:FF:FF:FF:FF:FF

Ik heb tijdens het herstarten zopas de PRAM van de computer eens ‘gezapt’, misschien brengt dat soelaas…

Hoedanook, op de online support van Apple wordt ook melding gemaakt van dit probleem http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106227 maar daar wordt ik niet echt veel wijzer van.

Weet iemand wat deze crash teweegbrengt en wat eraan kan gedaan worden om die te verhelpen (ik vermoed Jaguar opnieuw installeren, maar ik zou liever iets anders horen…)?

Groeten en tot later![/quote:c4590fbfb2]

Vermoedelijk is er bep. randapparatuur die even spelbreker spelen…ik heb het bijv als ik op mijn usb hub iets inplug dan krijg ik ook een kernel panic

Mocht het niet aan de randapparatuur liggen... Heb je een reparatieprogramma, zoals DiskWarrior of Drive 10? Even draaien en als het goed is heb je geen last meer. :roll:

De melding die je krijgt is een zg Kernel Panic

Apple schrijft hierover het volgende;
“A kernel panic is a type of error that occurs when the core (kernel) of an operating system receives an instruction in an unexpected format, or that it fails to handle properly. A kernel panic may also follow when the operating system is not able to recover from a different type of error. A kernel panic can be caused by damaged or incompatible software or, more rarely, damaged or incompatible hardware”

Het is hoogstwarschijnlijk een software probleem en vrij zelden een hardware probleem

Als Drive 10 of Techtool geen soelaas bieden kun je Jaguar herinstalleren (de bekende archiveer en installeer optie…) Scheelt een hoop tijd bij de installatie procedure (apps kunnen gewoon blijven staan)

Succes
Gr
Marijn[/i]

Niet gelijk opnieuw installeren ,tenzij het probleem(kernel panic)echt frequent voorkomt.

Reparatie is ook niet altijd nodig.Het kan soms eenmalig zijn.Ik heb hetzelfde wel eens een enkele keer gehad sinds jaguar.Het is niet teruggekomen.
Het is vaak een combinatie van factoren.
Een verkeerde instructie die de cpu niet kan afhandelen ontstaan door laten we zeggen een botsing met bv. een instructie van apparaat of prog.Zoiets als snoeren die in de knoop raken.
Als je dezelfde handeling niet precies herhaalt gebeurd het niet,tenzij de fout zich genesteld heeft.

Ik heb ook een G4 PB en 't probleem komt me bekend voor... maar meestal is dit bij in- / koppelen bij USB apparatuur, vooral hub.

Volgens mij kan ik geen andere situatie herinneren.

Komt dit probleem echt vaker voor, of maar zelden?

[quote:101fab0d3c="dodo"]Ik heb ook een G4 PB en 't probleem komt me bekend voor... maar meestal is dit bij in- / koppelen bij USB apparatuur, vooral hub.

Volgens mij kan ik geen andere situatie herinneren.

Komt dit probleem echt vaker voor, of maar zelden?[/quote:101fab0d3c]

Heb het toch al een paar keren voorgehad. Laatst tijdens het kopiëren over airport naar mijn G3 (die met een kabeltje aan de ethernetaansluiting van de base-station gekoppeld is) en als ik mij niet vergis ook eens na het aansluiten van mijn iPod…

Ik heb hier ook wel last van maar eigenlijk alleen maar met het kopiëren naar een Windows-systeem via Samba.

Je kan de oorzaak wel enigszins achterhalen.

In /Library/Logs/panic.log staat allemaal informatie over de laatste kernel panic(s). (Misschien moet je er root-toegang voor hebben dat weet ik niet zeker).

Toch grappig dat Apple van de meest zware error een gelikt schermpje maakt zonder uitleg wat er nou eigenlijk gebeurd is :D.

Groet, Wilfred

Hier kun je ook makkelijker bij... open apple system profiler (apps > utilities) en kies de logs tab. Hierin staat (als er een log van is gemaakt) Kernel Panic Log