z/w plus steunkleur adv > kleurelementen in foto

ik moet een fc adv omturnen in een z/w adv met steunkleur.

Het photoshop beeld bezit een rode loper, en ik wil alles zwart wit houden, en de rode loper in de steunkleur rood. Ik zou het het mooiste vinden als over de kleur rood van de loper nog het relief komt van de textuur, dit dan opgebouwd uit percentages van de zwart.

In Quark wil ik dan ook nog andere elementen in diezelfde rood gebruiken. zodat alles straks goed gesepareert is in de vorm van 2 films.

Weet iemand hoe ik dit goed doe?

alvast bedankt!!

Wat schuift het? :P

een lolly

Twee lollies, minimaal.

Sorry, maar daar doe ik het niet voor 8)

Maar je vraagt me nogal wat. Je laat die advertentie niet zien, we moeten maar wat met natte vingertjes in de lucht gaan staan.
Zomaar omzetten naar grayscale in Photoshop gaat niet zomaar, wordt nooit echt mooi, Russel Brown heeft er op het web een tutorial over, ff googlen dus…
En hier laat ik het bij 8)

thankz, ik ga eens zoeken

nice weekend

Je zult eerst moeten omzetten naar grijswaarden/zw, daarna het kanaal dupliceren. Daarna maak je 3 nieuwe lege kanalen aan, die 3 lege kanalen + het orginele kanaal maak je cmyk. Dan zou je dus 4 cmyk kanalen krijgen waarvan er 3 leeg en 1 gevuld, het zwarte kanaal dus. In het gedupliceerde kanaal maak je een masker. In dat masker kun je de rodeloper selecteren en een steunkleur geven. Je moet er dan wel voor zorgen dat er dan ook alleen maar beeld materiaal in dat kanaal overblijft wat een steunkleur bevat.

FUCK dit is klote, begin alweer te twijfelen :smiley: Je moet in iedergeval wel 5 kanalen overhouden. 3 lege 1 zwarte en 1 met een steunkleur.

Die textuur kun je doormiddel van een extra laag wel toevoegen.

Ik hoop dat ik je inieder geval op weg heb geholpen, of ik het juist heb… :?

hmm, weet je wel nog hoe die brown de tutorial genoemd heeft? want hij heeft er echt 100-en...

de lolly kan ik per post versturen :wink:

volgens mij moet ik in photoshop 2 kanalen over houden;

1 zwart kanaal

1 volvlak van de kleur rood in de vorm van de rode loper… maar hoe zorg ik dan dat de separatie goed gaat? want als ik het kanaal dezelfde naam geef als de kleur in quark dan kom ik er niet mee…

en duotonen is ook geen optie… damn…

[quote:0b1475a578="Sg. Alpha"]FUCK dit is klote, begin alweer te twijfelen :D Je moet in iedergeval wel 5 kanalen overhouden. 3 lege 1 zwarte en 1 met een steunkleur.[/quote:0b1475a578]

Je hoeft geen 5 kanalen over te houden hoor. Een iets makkelijker manier is volgens mij:

• Document omzetten naar grijswaarden (eventueel correcties uitvoeren)
  • Laag kopieren, nieuw document (CMYK), zwart kanaal selecteren en plakken
  • magenta kanaal (of een ander) selecteren en plakken.
  • correcties op laatste laag uitvoeren
  • bewaren dus

In het opmaakdocument ook werken met zwart en de andere kanaalkleur (magenta in dit voorbeeld). De drukker GOED aangegeven welke kleur het magenta kanaal gedrukt moet worden.

Ik lijk wel gek :?

http://www.russellbrown.com/tips/pdf/colortoB&W.pdf

En voor de rest is het idd gewoon een beetje klooien met kanalen en lagen 8)

eventjes hardop denken:

Ik denk aan een grijswaardenbeeld dat je omzet in een duotone. het gedeelte waar rood in komt is gemaskeerd. Vervolgens haal je in de curves van de duotone zoveel mogelijk zwart weg in het gedeelte waar de rode kleur moet komen.

Is een lastig probleemje…

Het komt misschien een beetje op het zelfde neer als wat de andere zeggen maar gaat net iets anders:

Photoshop:

• Bewaar 1 afbeelding als zw/tif
  • Maak vervolgens een duotoon van deze afbeelding en maak een pad wat duotoon moet worden en bewaar deze afbeelding als eps

Xpress:

• Importeer de zw afbeelding in xpress
  • Dupliceer deze illustratiekader bovenop de zw laag en importeer hier de duotoon afbeelding(met het pad) en geef de zelfde x,y en % als de onderste laag
  • Klaar

beeld omzetten naar grijswaarden en zwart en witpunt opnieuw bepalen, dan pad tekenen en het pad vullen met de pantonekleur.

Daarna beeld bewaren als DCS1 en klaar is kees…

OK. In beeld een pad maken om de rode loper.

Dan beeld duotone maken. Je bewaart dit beeld als ‘Rode loper’ Mét pad!
Dan het pad inversen, dit beeld bewaren als ‘omgeving’. Mét pad!

Nu kun je de duotones naar wens beïnvloeden, dus de rode loper heel erg rood maken en de omgeving heel weinig rood (ik vind het altijd wel mooi om ook in het beeld een licht percentage van de steunkleur toe te voegen (je kunt hem ooik grijs houden).

Nu plaats je ze in Xpress boven op elkaar, doordat je een pad hebt gebruikt zie je in de ene afbeelding de loper en in de andere de omgeving.
Boven op elkaar worden ze weer één.

Open de foto -> Zet de foto om naar grijswaarden -> Bewerk de grijswaarden -> Ga naar kanalen -> Kies voor nieuw steunkleurkanaal (denk aan het aangeven van de juiste steunkleur) -> Selecteer steunkleurkanaal -> Maak nieuwe laag -> Maak rood wat je rood wil hebben -> Bewaar als DCS 2.0 en kies voor de optie steunkleur meenemen. -> Open in XPress en voila, je steunkleur...

Het nadeel van DCS 2 is dat (onze) composiet printers (en ook in pdf) die bestanden niet willen printen. Kleurscheidingen werken wel. Voor de proef vervang ik ze meestal door een CMYK versie.

Ik weet dat je het in Quark wilt plaatsen, maar misschien is dit ook een idee: Als je een steunkleur wilt én een goede PDF kun je er ook voor kiezen om je artwork als Photoshop PDF te bewaren. Die PDF bevat gewoon de steunkleur en die kun je in InDesign weer importeren met steunkleur en al... Heb je ook geen DCS2 of problemen met de output.

Bedenk me net dat quark 6 dit misschien ook kan… (?)

[quote:7f835ee25f="WOZ"]Bedenk me net dat quark 6 dit misschien ook kan.. (?)[/quote:7f835ee25f] Optimist!

:sealed: