"Zappen" van je PRAM

kan iemand mij vertellen wat precies de werking is van het "Zappen van je PRAM" dus, Wat wordt er precies bijgewerkt en zijn er vervelende ervaringen hiermee? Is dit alleen mogelijk bij het opstarten van m'n Mac? :? tony

Je kan alle antwoorden op deze vragen vinden in de "Support"-sectie van de Apple.com website. Als je in de zoekfunctie "nvram" ingeeft kom je terecht bij vragen en antwoorden over deze kwesties.

NVRAM en het onderdeel PRAM ervan, zijn stukjes ram die zeer snel aanspreekbaar zijn door het OS en bevatten bv. het bliepje bij een foutmelding, de info over de muiskliksnelheid, over de tijd/datum, etc.

Ik heb mijn NVRAM een keertje geflashed eergsisteren om mijn extended desktop-hack te niet te doen. Dit gaat volgens mij idd enkel bij het opstarten van je Mac.

Vervelende ervaringen heb ik er zeker niet mee. Let wel op, als je de hack op je iBook wil uitvoeren, moet ie er compatibel mee zijn, zoniet kan het zappen van je vram (na het uitvoeren van de hack) wel een probleem opleveren. Het is zowieso niet verstandig die hack uit te voeren op je iBook als ie er niet compatibel mee is.

Greetz,
tfmichie

Ik heb een PowerMac 7500 waar een G4 upgrade kaart in is geplaatst. Om die te laten werken onder Mac OS 9 wordt in het NVRAM gedeelte een stukje code geladen. Na het zappen van de PRAM raak je die kwijt. Die code moet je dan herladen via een opstart diskette.

Dit is tot nu toe de enige vreemde situatie die ik met PRAM zappen ben tegengekomen.

Vreemd genoeg en irritant vindt ik dat de beeldscherm instellingen weer terug naar fabrieksinstellingen schieten na de Pram gezapt te hebben. Daar had ik met good old OS9 nooit problemen mee. Niet dat ik terug wil no way X = 8)

Dan waren de fabrieksinstellingen in OS 9 de instellingen die je gebruikte, want PRAM zappen betekent juist dat je alles terug zet naar de fabrieksinstellingen.