Ze zijn er de nieuwe G5

en wanneer je 500euro extra betaalt wordt de vloeistof vervangen door jouw favoriete bier !! :mrgreen:

Er is een flinke sprong gemaakt vind ik van 2 naar 2,5 ghz. Vreemd dat er geen systeem is die tussen dit grote gat valt. Een flinke vooruitgang en een prachtige manier van koelen, het geluid zal flink gereduceerd worden lijkt mij. Wat die koelvloeistof betreft, ik vraag me af wat ze gebruiken, beslist geen waterige oplossing want dat zou veel te gevaarlijk zijn omdat deze kortsluiting veroorzaken indien een lekkage op zou treden en het circuit aan de vloeistof wordt opengesteld. Een olie(achtige) vloeistof welke een goede warmetegeleidingscoefficient heeft lijkt me eerder iets hiervoor.

Kan je dat vloeistof gekoelde ding niet in een PowerMac G4 doen..??? :innocent:

He jongens.. voor jullie allemaal blij gaan worden.. de koelstofkoeling is alleen in de 2,5 ghz beschikbaar.. voor zover ik begreep..

[quote:c8633452ff="addyboy"] ik dacht van wel. Correct me if I'm wrong maar ik dacht dat het zo werkte: 90 nm is nu de afstand tussen elk onderdeel van de processor, en dit is een minder kleine afstand dan 130 nm. Dus gaat het sneller naar elkaar toe.. Ik weet niet hoe het in de praktijk zit maar dit is toch de theorie?[/quote:c8633452ff]

Nt de afstanden mr ook de componenten zijn kleiner.
Hierdoor zal de processor minder verbruiken maar niet merkbaar/meetbaar sneller werken.
Dus met een 90nm heb je meer oppervlakte om terug transistoren bij te plaatsen en terug die warmte te maken. waardoor je dan weer terug een snellere processor hebt…

[quote:80e0cb5391="LoveBug356"][quote:80e0cb5391="addyboy"] ik dacht van wel. Correct me if I'm wrong maar ik dacht dat het zo werkte: 90 nm is nu de afstand tussen elk onderdeel van de processor, en dit is een minder kleine afstand dan 130 nm. Dus gaat het sneller naar elkaar toe.. Ik weet niet hoe het in de praktijk zit maar dit is toch de theorie?[/quote:80e0cb5391]

Nt de afstanden mr ook de componenten zijn kleiner.
Hierdoor zal de processor minder verbruiken maar niet merkbaar/meetbaar sneller werken.
Dus met een 90nm heb je meer oppervlakte om terug transistoren bij te plaatsen en terug die warmte te maken. waardoor je dan weer terug een snellere processor hebt…[/quote:80e0cb5391]

Precies. Bij iedere kloktik doet de processor een stapje. Een 2.0 GHz CPU op 130 of 90 nm die verder hetzelfde is zou niet uit moeten maken. Iedere sec. evenveel stapjes. Wel zijn 90nm versies tot hogere frequenties te gebruiken te zijn en daarom ‘sneller’. waarom precies weet ik niet meer, iets natuurkundigs met electronen enzo.

[quote:3fa4c578a0="Boskabouter"][quote:3fa4c578a0="LeBigMac"]wie heeft hem als eerste op zijn bureau staan? Ik in ieder geval voorlopig niet vrees ik, student heh :cry: :wink: :apple:[/quote:3fa4c578a0]

IK!! :stuck_out_tongue: hoop ik, binnen nu en 2-3 dagen gaat de bestelling de deur uit en zelf denk ik aan de 2.5…maar deze week gaat de bestelling de deur uit!!! :D[/quote:3fa4c578a0]

De 2.5 versie is pas eind juli hier leverbaar dacht ik…

@addyboy: in je sig heb je het over een Rev. B 1.8 of 2.0 GHz G5. Zijn die niet ongewijzigd? En dus nog Rev. A? En dat alleen de 2.5 GHZ een Rev. B met vloeistofkoeling is? :confused:

[quote:7d8e5a565d="Waterman"]@addyboy: in je sig heb je het over een Rev. B 1.8 of 2.0 GHz G5. Zijn die niet ongewijzigd? En dus nog Rev. A? En dat alleen de 2.5 GHZ een Rev. B met vloeistofkoeling is? :confused:[/quote:7d8e5a565d]

nee man… die 1.8 en 2.0 lopen op 90nm… en de vorige revolutie op 130nm… + er zijn wat kleine verschillen… zoals de PCI-X in de 2.0 versie…

[quote:99ba26783a="addyboy"] nee man.. die 1.8 en 2.0 lopen op 90nm.. en de vorige revolutie op 130nm.. + er zijn wat kleine verschillen.. zoals de PCI-X in de 2.0 versie..[/quote:99ba26783a]

Potjandikkie zeg… Ennuhhh… kuju r ook mee imele en photosjoppen :wink:
Mooi, ben ik ook weer onder de pannen 8)

[quote:cc0714445a="addyboy"] nee man.. die 1.8 en 2.0 lopen op 90nm.. en de vorige revolutie op 130nm.. + er zijn wat kleine verschillen.. zoals de PCI-X in de 2.0 versie..[/quote:cc0714445a]

Cool. Maarreh… als je dan ergens een G5 koopt moet je wel opletten of je niet stiekem oude meuk in je maag gesplitst krijgt! :roll:

[quote:e466169b9f="FreekMac"][quote:e466169b9f="addyboy"] nee man.. die 1.8 en 2.0 lopen op 90nm.. en de vorige revolutie op 130nm.. + er zijn wat kleine verschillen.. zoals de PCI-X in de 2.0 versie..[/quote:e466169b9f]

Potjandikkie zeg… Ennuhhh… kuju r ook mee imele en photosjoppen :wink:
Mooi, ben ik ook weer onder de pannen 8)[/quote:e466169b9f]

lol… ja dat kan ook… :stuck_out_tongue:

[quote:3f297860b6="Waterman"][quote:3f297860b6="addyboy"] nee man.. die 1.8 en 2.0 lopen op 90nm.. en de vorige revolutie op 130nm.. + er zijn wat kleine verschillen.. zoals de PCI-X in de 2.0 versie..[/quote:3f297860b6]

Cool. Maarreh… als je dan ergens een G5 koopt moet je wel opletten of je niet stiekem oude meuk in je maag gesplitst krijgt! :roll:[/quote:3f297860b6]
ja… idd… maar je kan ook gewoon bij het appletje kijken bij About this mac… en als het powerpc 970 aangeeft dan is 'ie oud… + de binnenkant is een beetje anders…

[quote:b444c02431="addyboy"]lol... ja dat kan ook.. :P[/quote:b444c02431]

Pfffffff… gelukkig, pak van m’n hart :wink: :wink:

'truste, morgen is r weer een dag. :lol:

[quote:fea598ee1d="FreekMac"][quote:fea598ee1d="addyboy"]lol... ja dat kan ook.. :P[/quote:fea598ee1d]

Pfffffff… gelukkig, pak van m’n hart :wink: :wink:

'truste, morgen is r weer een dag. :lol:[/quote:fea598ee1d]

idd… weltrusten… ik heb repititie week dus ik ZOU eigenlijk vroeg naar bed moeten… Ach ja, morgen is idd weer een nieuwe dag… kan ik het weer proberen :stuck_out_tongue:

[quote:83e34966b8="addyboy"]ik heb repititie week[/quote:83e34966b8]

Mogge Addyboy, suc6 met rep’s.
Btw, ben je echt 15? Zo te zien weet je er nogal wat vanaf.
Toen ik 15 was had je geeneens een mac (niet dat ik weet dan…) helaas…

[quote:aae9c63fc4="FreekMac"][quote:aae9c63fc4="addyboy"]ik heb repititie week[/quote:aae9c63fc4]

Toen ik 15 was had je geeneens een mac (niet dat ik weet dan…) helaas…[/quote:aae9c63fc4]

De mac bestaat sinds januari 1984 (geintroduceerd met een beroemde reclamespot tijdens de superbowl, die spot is recentelijk nog hergebruikt voor de iPod). Toen was je inderdaad een jaar of 20, aan je profiel te zien.

[quote:a7c5c88e78="Waterman"]Toen was je inderdaad een jaar of 20, aan je profiel te zien.[/quote:a7c5c88e78]

Ik heb ff de calculator erbij gehaald en dat klopt als een bus…
Mja, toen was ik met van alles bezig maar niet met computers… :sealed:

[quote:8ae557a932="FreekMac"][quote:8ae557a932="addyboy"]ik heb repititie week[/quote:8ae557a932]

Toen ik 15 was had je geeneens een mac (niet dat ik weet dan…) helaas…[/quote:8ae557a932]

jup ik ben 15, ik zit op het stedelijk gymnasium van utrecht, en mijn repitie’s gingen goed :D… morgen alleen scheikunde en filosofie… dat wordt een eitje :slight_smile:

Kom ik aan... 12 jaar lagere school... 5 jaar mavo... halfjaar havo, een mbo'tje en nog een mbo'tje. Mja, wel vanmehobbiemeberoep gemaakt.