zeer domme vraag

Waarschijnlijk voor jullie een zeer stomme vraag, maar met welk(e) programma(s) wordt een voorblad van een magazine gemaakt? :o

PAINT! :P

Nee grappje meestal met Quark of Adobe Indesign (niet alleen de cover maar het hele blad)

Adobe famillie Photoshop voor tekeningen en Acrobat voor opmaak.

Mss zijn er nog ander maar dek dat Acrobat hetgene is dat zeer vaak word gebruikt (kranten ook Nieuwsblad word gemaakt met Acrobat op OS9 op een PowerMac G4)

:-)

Niet zo’n domme vraag hoor, die bestaan niet.

De opmaak, en het klaarzetten voor druk gebeurt allicht in quark of indesign, zoals Danny je reeds zei. Het grafische materiaal kan natuurlijk nog in andere programma’s gemaakt zijn, zoals Photoshop, Illustrator, etc…

[quote:81c537193b="DannyR"]PAINT! :P [/quote:81c537193b]

Wat is er nu weer mis met paint? dat is nu het mooie van pdf, [b:81c537193b]het programma waarmee je iets creeert maakt niet meer zoveel uit, [/b:81c537193b] ‘ff pdfie, covertje klaar’’

ok, dank je wel voor de zeer snelle respons!

[quote:7f7fd3bb3e="Hobbes"]Adobe famillie Photoshop voor tekeningen en Acrobat voor opmaak.

Mss zijn er nog ander maar dek dat Acrobat hetgene is dat zeer vaak word gebruikt (kranten ook Nieuwsblad word gemaakt met Acrobat op OS9 op een PowerMac G4)[/quote:7f7fd3bb3e]

Foei Hobbes! Mis!

Photoshop is voor foto’s, Acrobat is voor het drukklaar maken van een document…(makkelijk gezegd).
Illustrator is voor tekeningen, InDesign is voor opmaak (dus combineren van tekst en beeld), evenals QuarkXpress.

[quote:056ed47a4f="Hobbes"]Adobe famillie Photoshop voor tekeningen en Acrobat voor opmaak.

Mss zijn er nog ander maar dek dat Acrobat hetgene is dat zeer vaak word gebruikt (kranten ook Nieuwsblad word gemaakt met Acrobat op OS9 op een PowerMac G4)[/quote:056ed47a4f]

Is niet helemaal waar:

De omslag van een magazine (en het binnenwerk) of iets dergelijks word doorgaans gemaakt met Indesign of Quark Xpress. Maar Pagemaker (wie kent het nog) of hele geintegreerde systemen (krantensystemen) worden daar ook wel voor gebruikt.

Tekst voor dat soort pagina’s kan worden gemaakt in een standaard
tekstverwerker (word etc.) maar kan ook in het layout programma getypt worden. Daar worden dan opmaakstijlen enzovoort aan de tekst gehangen (grootte, kleur lettertype enz.)

Foto’s worden vaak verwerkt met Photoshop, maar andere programma’s kunnen daar ook voor gebruikt worden.

Illustraties worden vaak gemaakt in Illustrator, maar ook daar zijn andere pakketten voor (freehand bijv.)

Als een pagina dan klaar is en naar de drukker gestuurd moet worden, kan die aangeleverd worden als PDF (kant en klaar gegenereerd uit Indesign of via postscript omgezet met de Acrobat Distiller) of postscript of andere vormen van (gedeeltelijk) gesloten bestanden, zoals bijvoorbeeld Tiff-IT, EPS enzovoort.

Dus voor het maken van een pagina zijn meerdere programma’s nodig, het programma dat echter alles bij elkaar brengt, het layout programma, is meestal InDesign of Quark Xpress.

Edit: Dit is dus een iets uitgebreidere uitleg als die van marloez

[quote:056ed47a4f=“marloez”][quote:056ed47a4f=“Hobbes”]Adobe famillie
Photoshop voor tekeningen en Acrobat voor opmaak.

Mss zijn er nog ander maar dek dat Acrobat hetgene is dat zeer vaak word gebruikt (kranten ook Nieuwsblad word gemaakt met Acrobat op OS9 op een PowerMac G4)[/quote:056ed47a4f]

Foei Hobbes! Mis!

Photoshop is voor foto’s, Acrobat is voor het drukklaar maken van een document…(makkelijk gezegd).
Illustrator is voor tekeningen, InDesign is voor opmaak (dus combineren van tekst en beeld), evenals QuarkXpress.[/quote:056ed47a4f]

[quote:98d2d0cdf5] Wat is er nu weer mis met paint? dat is nu het mooie van pdf, het programma waarmee je iets creeert maakt niet meer zoveel uit, 'ff pdfie, covertje klaar'' [/quote:98d2d0cdf5]

Paint rocks :evil:

Je moet maar is kijken op de site van adobe. Adobe bied veel verschillende programma’s die redelijk goed met elkaar samen werken (andere programma’s zijn ook net zo goed, dan ninet beter).
Je kan idd overal mee afbeeldingen en tekst creeren GImp, Photoshop en dus ook paint. Deze kan je met behulp van programma’s als quark/indesign composeren.

grz Danny

[quote:8b390182a2="bruno"][quote:8b390182a2="DannyR"]PAINT! :P [/quote:8b390182a2]

Wat is er nu weer mis met paint? dat is nu het mooie van pdf, [b:8b390182a2]het programma waarmee je iets creeert maakt niet meer zoveel uit, [/b:8b390182a2] ‘ff pdfie, covertje klaar’’[/quote:8b390182a2]

ehm, ook niet helemaal goed… hier geldt nog altijd het ‘garbage in / garbage out’-principe! lijkt me een klein drama om bv vanuit word een drukklare cpdf te maken :mrgreen:

en tekst zetten in paint is (denk ik) ook niet de beste optie om je tekst netjes en mooi te houden bijvoorbeeld…

Dan heb ik ook een noobvraag. Waarom lees ik hier zo vaak over problemen met documenten die in Quarck en Indesign zijn aangeleverd. In Quarck en Indesign maak je de opmaak, wat houdt die eindstap naar Acrobat dan precies in? Als ik het goed begrijp, zouden documenten dus alleen maar in Acrobat aangeleverd naar de drukker moeten gaan. :?

edit: inmiddels heeft Dia de los Muertos een mooie uitleg gegeven. Dan nog begrijp ik die eeuwige problemen met Quarck en Indesign niet. Lijkt me soms een frusterend beroep dat DTP.

Je maakt een pdf o.a. om zeker te weten dat er geen fouten in je doc zitten. (cPDF) en op deze manier stuur je ook geen open bestand naar de drukker, dus kan er weinig meer mis gaan...

uitgebreidere info/aanvulling laat ik ff aan iemand anders over…ik moet even een magazine pdf’en… :wink:

[quote:651720f825="wjgmspeedy"]Dan heb ik ook een noobvraag. Waarom lees ik hier zo vaak over problemen met documenten die in Quarck en Indesign zijn aangeleverd. In Quarck en Indesign maak je de opmaak, wat houdt die eindstap naar Acrobat dan precies in? Als ik het goed begrijp, zouden documenten dus alleen maar in Acrobat aangeleverd naar de drukker moeten gaan. :?

edit: inmiddels heeft Dia de los Muertos een mooie uitleg gegeven. Dan nog begrijp ik die eeuwige problemen met Quarck en Indesign niet. Lijkt me soms een frusterend beroep dat DTP.[/quote:651720f825]

Quark en Indesign zijn open documenten, dat houdt in dat ze aan te passen zijn in het programma waar ze in aangemaakt zijn (teksten aanpassen, plaatjes wijzigen en wat al niet meer kan). Dat wil je als trotse ontwerper natuurlijk zo min mogelijk. Wat jij hebt gemaakt is ten slotte “af” en daar mag niet meer mee gekloot worden.

PDF is in dat opzicht een gesloten document. Dat houdt in dat je niet zomaar in dat document aanpassingen kan doen. (andere fonts laden, plaatje verschuiven enzovoort). Dat geeft de vormgever/DTP’er (mits hij alles goed heeft aangeleverd: fonts bij-/invoegen, plaatjes CMYK, enz.) een zeker vorm van zekerheid dat zijn ontwerp niet wordt aangepast door iemand in een later stadium van het drukproces.

En waarom leveren ontwerpers dan niet alleen in pdf aan?

[quote:6fe5842e59="wjgmspeedy"]En waarom leveren ontwerpers dan niet alleen in pdf aan?[/quote:6fe5842e59]

geen idee! Ik lever [b:6fe5842e59]altijd[/b:6fe5842e59] in pdf aan…

een ontwerper is in de praktijk vaak wat minder technisch :evil:

[quote:033a5c6c29="phobia"]een ontwerper is in de praktijk vaak wat minder technisch :evil:[/quote:033a5c6c29]

verklaar u nader…? :?

de pdf die ik aangeleverd krijg kloppen vaak niet er is altijd wat fout de trapping klopt niet of er staan dingen op overdruk of worden uitgespaard .

geef mij maar een open bestand zodat ik alles zelf aan kan passen de ontwerpers die denken dat ze makkijke even een pdf kunnen maken hebben dat vaak mis

trapping is echt een kunst apart niet iedereen gebruikt de zelfde trapping
(en dan maar zeuren als ze ergens kleine witte randjes zien die ontwerpers)

weg met de pdf zal ik maar zeggen

[quote:49ee964c7d="marloez"][quote:49ee964c7d="phobia"]een ontwerper is in de praktijk vaak wat minder technisch :evil:[/quote:49ee964c7d]

verklaar u nader…? :?[/quote:49ee964c7d]

bijvoorbeeld wat dennie zegt… meestal wordt de route doorlopen van art-director > ontwerper/vormgever > dtp’er > pre-press, een beetje afhankelijk van de werkwijze en werkplek uiteraard. een cpdf maken is natuurlijk een puur technisch verhaal waar je bij veel (natuurlijk niet alle!) ontwerpers niet om hoeft te komen. is verder niet negatief bedoeld, maar wel de praktijk :?

[quote:7d2aad27e1="dennie"]de pdf die ik aangeleverd krijg kloppen vaak niet er is altijd wat fout de trapping klopt niet of er staan dingen op overdruk of worden uitgespaard .

geef mij maar een open bestand zodat ik alles zelf aan kan passen de ontwerpers die denken dat ze makkijke even een pdf kunnen maken hebben dat vaak mis

trapping is echt een kunst apart niet iedereen gebruikt de zelfde trapping
(en dan maar zeuren als ze ergens kleine witte randjes zien die ontwerpers)

weg met de pdf zal ik maar zeggen[/quote:7d2aad27e1]

Bof ik even dat ik altijd keurige pdfjes aanlever! :smiley:
Nooit commentaar op gehad, wel complimentjes van de drukker!
Als je een pdf maakt en je checkt 'm dan niet op overdruk en trapping e.d. kan je het beter achterwege laten idd…