Zeer regelmatige Finder-crashes als Icon-Previews aanstaan.

Ik heb zeer vaak Finder-crashes als het "Show Icon Preview" van image-bestanden van .jpg/.tif/.bmp e.d. aanstaan. Dit gebeurt zowel thuis als op het werk, en overbrugt al meerdere systeem-versies.

Kan dit een vage bug zijn ofzo?

Ik heb het idee dat de Finder ‘teveel hooi op z’n vork’ krijgt als ie allerlei Previews moet renderen van diverse bestanden op de Desktop of in een grote Map met plaatjes.
Vaak als ik de inhoud van een map bekijk terwijl de Icons nog worden opgebouwd, en ik doe dan een handeling, zoals het venster sluiten, en direct weer een ander venster openen (met opbouwende icons), dat het dan vaak misgaat en de Finder crash.

Kan iemand dit probleem ook herkennen, ervaringen mee?

Ik heb de ervaring dat deze previews soms wat traag werken, maar heb er nog nooit een Finder-crash door gehad... Netwerkgerelateerde dingen iDisk edm. heb ik echter al af en toe gespot als kandidaat om de Finder te doen bevriezen/crashen.

Welke versie van OSX?

Wat ik me kan herinneren alle versies in Panther en Jaguar. Heb geen Tiger, dus geen ervaring daarmee nog.

Oke, waarschijnlijk doe je een preview van een filmpje. Bij mij ging de Finder dan ook nog wel eens op zijn bek als het bijvoorbeeld een DivX bestand is of mpeg, dat Quicktime niet kan lezen. Hij kan de juiste codec niet vinden en dan wil de Finder nog wel eens crashen of iig in Beachball mode komen.

Aanrader is om niet op dit soort filmpjes te klikken als je Preview aan hebt staan. Dit was ook de reden dat ik het onder 10.2 en 10.3 heb uitgezet.

10.4 komt dit gelukkig niet meer voor.

Ik heb nog Jaguar met maar 256 ram en ik herken dat ook wel. Ik ga in mijn oude g3 iMac niet meer investeren, maar ik hoop dat mijn volgende Mac met meer geheugen hier wat gemakkelijker mee omgaat. Overigens echte crashes maak ik niet echt mee, wel de strandbal. Een gedwongen herstart van de Finder lost de boel dan op.

[quote:5d326efc7e=“aToMac”]Oke, waarschijnlijk doe je een preview van een filmpje. Bij mij ging de Finder dan ook nog wel eens op zijn bek als het bijvoorbeeld een DivX bestand is of mpeg, dat Quicktime niet kan lezen. Hij kan de juiste codec niet vinden en dan wil de Finder nog wel eens crashen of iig in Beachball mode komen.

Aanrader is om niet op dit soort filmpjes te klikken als je Preview aan hebt staan. Dit was ook de reden dat ik het onder 10.2 en 10.3 heb uitgezet.

10.4 komt dit gelukkig niet meer voor.[/quote:5d326efc7e]
Daarom heb ik de QT divx, xvid, enz. codecs geïnstalleerd, sindsdien crashed de Finder daar niet meer op. Maar wat ik niet begrijp, hoezo komt dit sinds Tiger niet meer voor? Ondersteunt QT in Tiger standaard divx?

Nee, het heeft niets te maken met filmpjes ofzo in dit geval, die krijgen zowieso geen 'preview'-icon, dat blijft gewoon een Quicktime-Icon. De Finder struikelt puur op (grote) mappen met plaatjes erin.

RAM heb ik ook genoeg, 768MB en 1,5GB thuis.