Ik zit nu al een tijdje met een Apple Imac waarvan het moederbord defect is. Zo goed en mooi als de producten zijn zo slecht gaan ze om met het belang van een klant. Ik heb geen apple-care, dat is niet zo heel erg dom daar er in Nederland zoiets is als consumenten recht. Dat bepaalt dat een klant mag aannemen dat een product een bepaalde levensduur heeft. Indien er een defect is in de tijd die aannemenlijk als verwachte levensduur kun je de verkopende partij om een coulance regeling vragen! Het is dan van belang dat het om een productiefout gaat en niet om een gebruikersfout. BIj mij heeft mijn moederbord het begegeven en dit is toch zeer zeker geen gebruikersfout. Nu ik Apple hier op aanspreek begint het afschuiven van verantwoordelijkheid!!! Dit gedrag komt niet overeen me de kwaliteit en superieuriteit van het product. Helaas.
Klinkt heel mooi en als ik dat probleem gehad zou hebben zou ik misschien ook zo praten. Toch had je kunnen weten hoe het zit met je garantie. Dit is niet alleen bij Apple zo.
Gewoon je rechtsbijstand inschakelen. Overigens heb je het product bij Apple zelf aangeschaft of in een andere winkel. Indien je het niet bij Apple hebt aangeschaft moet je naar de winkel waar je het product hebt gekocht, die zijn verantwoordelijk voor de garantie, zie [url=http://www.consuwijzer.nl/]consuwijzer[/url].
Hangt er vanaf hoe oud de machine is. Misschien heb je wel een serie met een productiefout.
Ik heb zelf een defect moederbord gehad in een iBook van 2 jaar oud.
Bleek vaker voor te komen in die serie.
Werd onmiddelijk gerepareerd. Na 3 dagen terug zonder kosten.
Vincent - graag zou ik ook mijn commentaar willen leveren maar daarvoor is het misschien handig om te weten wat Apple als reactie geeft op jou verzoek. Jij zegt dat ze het afschuiven ... leg eens nader uit.
[quote:dce3f6328c]Ik heb geen apple-care, dat is niet zo heel erg dom daar er in Nederland zoiets is als consumenten recht.[/quote:dce3f6328c]
Volgens mij is consumentenrecht een richtlijn van de EU en geen wet, maar ik ben geen jurist.
Als je nou gewoon Applecare had gehad, was er niks aan de hand geweest, maar dat is mijn mening.
Moederdord is aanzienlijk duurder dan Applecare pakketje.
Apple care is natuurlijk belachelijk duur voor wat je er voor krijgt, vaak kan je beter extra garantie kopen van de winkel waar je het product hebt aangeschaft. Dit kan een hoop euro's schelen. Het enige wat je dan ontbreekt is de telefonische ondersteuning.
Vincent zal eerst de vragen hier moeten beantwoorden, voordat we er zinnig over kunnen praten. Ik ben benieuwd...
Ik vind het ook wat summier Vincent. Geef eens wat meer informatie en graag wat harde cijfers/feiten. Hoe oud, welk model, met wie van Apple heb je contact gehad, in welk opzicht schuiven ze het af, wat valt er wel en niet onder je apple care, etc.
Mijn ervaring is dat apple zich netjes aan de wet en consumentenrechten houdt, zeker als je wat (juridische) stampij gaat maken.
Als het een iMac G5 is (die heeft vaak moederbordfouten) is er een inruilprogramma voor 3 jaar na aankoop (Wat betekend dat je in feite te laat bent). Dat consumentenrecht is volgens mij 2 jaar dat een computer gewoon moet werken en kan je dus naar de winkel lopen om een nieuwe te vragen.
Kijk ook even op de Apple-site of er lopende inruilprogramma’s zijn voor moederbordfouten, want dit is meestal een reeks serienummers.
@AAPL: gelukkig hebben we boek 6 van het Burgerlijk Wetboek nog... Het geleverde moet gewoon aan de verwachtingen voldoen, die doorgaans van gelijksoortige producten verwacht mogen worden, tenzij de verkoper nadrukkelijk andere specificaties heeft opgegeven.
Rechters zullen gewoon stellen dat een computer gewoon vijf jaar mee moet kunnen gaan en dat het totaal uitvallen van de machine is dan een reden om eventueel te ontbinden…
nou schiet je een beetje door Zerk ! Van een ontbinding van een contract als je dat bedoeld kan geen sprake zijn ! De computer is dus een tijdje gebruikt dus .... Wanneer er idd sprake is van een te snelle schade dan moet Apple in ieder geval een reparatie aanbieden - de kosten voor de koper zijn afhankelijk van de leeftijd van het apparaat en de aard van de schade. Volgens mij is het zelfs zo dat de manuren zelfs geheel in rekening gebracht mogen worden. Is reparatie niet mogelijk of duurder dan het aankoopbedrag dan kan er een vergoeding plaatsvinden onder aftrek van de gebruiksduur door de klant.
Ow, maar ontbinding kan in dit geval ook... Als je uitgaat van een genotstuur van vijf jaar, dan trek je een evenredig deel van de aanschafprijs af en de rest van het geld krijg je terug...
Het is aan de verkoper om de afweging te maken of deze restitutie economisch beter is, dan een nieuw moederbord plaatsen. Het gaat hier om de plicht van verkoper om een apparaat te leveren, dat aan de specificaties en verwachtingen voldoet, die beloofd zijn. Als de verkoper deze plicht niet wil of kan nakomen, dan zal er ontbonden moeten worden…
Overigens… drie jaar hoor je ook wel voor computers, maar dat is de economische levensduur, het gaat hier om de duur van het genot dat je van het apparaat mag verwachten…
Niet verwacht dat mijn frustratie meteen zoveel reacties zouden opleveren. Waarvoor dank. Laat ik beginnen dat ik mij kan voorstellen dat er wordt gezegd "eigen schuld dikke bult" je had ook Apple care kunnen afsluiten. Eens. Echter op het moment dat je dan toch getroffen wordt door een defect ga je ook kijken wat de mogelijkheden zijn. Een aantal feiten. IMac G5 en is 2,5 jaar oud. Ik ben ook wat sumier in mijn berichtgeving. Het is nogal een complex verhaal. In eerste instantie was het LCD scherm defect. De reparatie hiervan is netjes en zonder tussenkomst van een juridische procedure opgelost door Apple Customer Care in Ierland. (lijkt me niet verstandig om hier namen te noemen). Drie weken later begeeft mijn moederbord het en toen is de kermis echt begonnen. Apple store (internet), de verkopende partij, geeft aan dat ik moet aantonen wat voor soort defect het is, een gebruikersfout of een fabricagefout. Zo staat het ook omschreven in de wet. Echter de slager keurt zijn eigen vlees want ik kan deze check alleen laten uitvoeren door een reseller. Deze geeft aan dat hij niet kan aantonen wat voor soort fout het is. Hierdoor zit ik nu in een spagaat en is een onafhankelijk onderzoek door een onafhankelijke instantie de enige oplossing. Je komt dan uit bij TNO en zo'n onderzoekje kost natuurlijk wat. Daarnaast krijg ik sterk het gevoel dat de reseller wel eens de oorzaak van het defecte moederbord zou kunnen zijn. Wellicht dat er bij de reparatie van het LCD scherm iets mis is gegaan. Maar hoe toont Vincent dat nu aan? Ik reageer graag nog op andere opmerkingen en tips zijn altijd welkom. Ik ga zeker ff checken of er geen inruilprogramma's zijn, Thanks...
Heb je niets aan het "genotstuur" van Zerk :D
Sorry, kon het niet laten.
Als ie 2,5 jaar oud is maak je geen kans meer. 2 jaar is de limiet. Ik heb zo nog een 1,5 jaar oude iBook kosteloos kunnen laten repareren vorig jaar. Maar dit kost wel een hoop moeite om uberhaupt iemand bij Apple te spreken te krijgen die je daadwerkelijk kan helpen. (Heb het dan over fabrieksgarantie etc.. niet mbt een zaak aanspannen)
5 jaar afschrijving voor een computer is wel erg veel, Zerk. Ik ben het er mee eens, zo'n iMac moet het makkelijk 5 jaar kunnen volhouden. Maar als het over juridische basis gaat (garantie en zo), is denk ik 3 jaar wat 'opeisbaar' is.
Vrees voor Vincent dat hij aan het kortste eind zal trekken.
Maar toch: blijven zeuren, brieven schrijven, bellen naar Apple Bunnik, weer zeuren, etc. Dat [i:af4dc94e72]zou[/i:af4dc94e72] kunnen helpen…
Je moet iemand in Ierland te pakken krijgen, hebben ze Nederlanders werken ;)
Mwah... vijf jaar is wel een redelijke levensduur voor een apparaat uit deze prijsklasse... Goed, de economische levensduur is maar drie jaar, maar dat is meer een fiscaal aspect... Als ik een computer koop, dan wil ik er minimaal vijf jaar mee kunnen doen.
Ik ben benieuwd waar die twee jaar vandaan komt… Ik heb na vijf jaar nog het logic board van mijn iBook op kosten van Apple laten vervangen, zelfs nadat het recall-programma was afgelopen…
Zerk, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook wel zoiets om handen gehad, maar mij is het niet gelukt.