Zelf een programmeerbare thermostaat maken

Ik ben al een tijdje op zoek naar een thermostaat die ik op afstand kan bedienen, via bijv. een web interface. Het is namelijk onzin dat als ik eens laat thuis komt de kachel staat te loeien. Dan wil ik gewoon vanaf mijn werk kunnen zeggen dat hij pas later aan hoeft te slaan. Dit zou met X10 home automation spul moeten kunnen (iemand hier ervaring mee?), maar dat spul is toch wel erg duur.

Nu is het eigenlijk helemaal niet zo spannend, wat zo’n thermostaat doet. De software daarvoor zou ik prima zelf kunnen maken, dat is immers mijn vak :smiley: Ik kan alleen de benodigde hardware niet goed vinden. Wat ik nodig heb is een programmeerbare schakelaar (relay) en een thermometer die via USB (of desnoods parallel of rs232) aan de mac te knopen zijn.

Iemand een idee waar ik dit soort spul kan vinden?

In macfan 62 staat volgens mij een heel stuk wat dan voor jouw interessant kan zijn.

MacFan•62: Een Mac mini als huisbaas
Je pakt je afstandsbediening en met één druk op de knop breng je de huiskamer in bioscoopsfeer: de lichten dimmen, de gordijnen gaan dicht, de tv springt op het dvd-kanaal en de film begint te spelen. Alleen de chips en drankjes moet je zelf nog verzorgen. Toekomstmuziek? Niet voor handige knutselaars met een Mac (en MacFan onder handbereik). MacFan 62 is nú overal in Nederland en Vlaanderen verkrijgbaar voor € 7,95.

Doorspit het Gadget & Lifestyle forum eens. Ene macpro houdt zich daarmee onledig. Bovengenoemd Macfan artikel was ook van zijn hand. Als jij iets weet dat zijn [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=916497#916497]katten[/url] in toom houdt... :wink:

Begin je zoektocht eens op de site van [url=http://www.smarthome.com/]SmartHome[/url]. Die hebben heel veel spul om je huis te automatiseren en thermostaten zitten daar vast en zeker ook bij. Is wel voor de Amerikaanse markt, maar het kan je op ideeën brengen.

En op Leike’s homepage staat hoe hij bezig is met een verwarmingsproject via X10.

check [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=21245&postdays=0&postorder=asc&start=0]Huis verlichting en andere apparaten besturen via je Mac ??[/url]

Ik gebruik daar zelf een kitje van Velleman voor, USB experimenteer bord heet het geloof ik. Kan je zelf programmeren met digitale en analoge in/uit gangen

[url=http://www.electrokits.com/electronics/measurement-test-equipment/67.htm]Dit[/url] lijkt me ook wel wat. Via printerpoort aan te sturen. Heeft een display, temperatuur sensor en kan een kachel aan en uit schakelen. En dat voor een best redelijke prijs :)

[quote:7b482fbcac="Quack"]Via printerpoort aan te sturen.[/quote:7b482fbcac] Zijn er dan Macs met een PC-stijl parallele printerpoort waar je dat ding in kunt pluggen?

Er zijn wel adapters om zo'n ouderwetse printer op een Mac aan te sluiten, maar die zullen hier wel niet voor werken. Ik denk dat je beter naar een USB oplossing kunt gaan zoeken. En dan nog moet je rekening houden met de Windows wereld omdat daar het meeste van dat spul voor wordt gemaakt.

Op het Indigo forum komt de thermostaat ook regelmatig aan bod. En daar zit je 100% in een Mac omgeving te lezen.

Ik wil er geen honderden euro's tegenaan smijten. Het is maar een experimentje. En als ik het via X10 spul ga doen, dan gaat het toch al snel flink aan de prijs raken. Alleen de software is dan al tegen de $90. Ik zoek gewoon wat simpele componenten waar ik zelf wat omheen kan scripten. Dan kan ik het zelf maken, zoals ik het wil hebben.

[quote:dcdda7cf21="Quack"]Ik wil er geen honderden euro's tegenaan smijten. Het is maar een experimentje. En als ik het via X10 spul ga doen, dan gaat het toch al snel flink aan de prijs raken. Alleen de software is dan al tegen de $90. Ik zoek gewoon wat simpele componenten waar ik zelf wat omheen kan scripten. Dan kan ik het zelf maken, zoals ik het wil hebben.[/quote:dcdda7cf21]

Ik had het al gezegd maar:

Met deze Kit kan je een USB interface board maken. Ik heb niet veel soldeer ervaring, en ik had het binnen een uur in elkaar zitten.
Het is aan te sturen vanaf Apple, Linux en Windows. En als je later lekker aan het programmeren bent kan je ook andere dingen gaan aansturen. Temperatuur kan je met dit ding gewoon analoog uitlezen met een temperatuur weerstandje.

Hier kan je lezen hoe je het moet aansturen vanaf OSX,.
Dit ding is verslavend, Ik begon met een zonwering experimentje, en nu heb ik mijn hele huiskamer aangestuurd vanaf mijn Mac Mini

[quote:9477218fc8="Justinb81"]Met [url=http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=351346]deze[/url] Kit kan je een USB interface board maken. Ik heb niet veel soldeer ervaring, en ik had het binnen een uur in elkaar zitten. Het is aan te sturen vanaf Apple, Linux en Windows. En als je later lekker aan het programmeren bent kan je ook andere dingen gaan aansturen. Temperatuur kan je met dit ding gewoon analoog uitlezen met een temperatuur weerstandje.

Hier kan je lezen hoe je het moet aansturen vanaf OSX,.
Dit ding is verslavend, Ik begon met een zonwering experimentje, en nu heb ik mijn hele huiskamer aangestuurd vanaf mijn Mac Mini[/quote:9477218fc8]

Cool!!! Dat lijkt inderdaad meer op wat ik zoek. Ik ga er wel een bestellen. Ding wordt ook gevoed door de USB, dus geen extra voeding nodig. Helemaal wat ik zoek :slight_smile:

Hah… beter nog. Er is zelfs een Perl module voor.

Ik vindt zo'n programeerbare thermostaatklok echt waardeloos.

Als een MiniMac met een airport aan mijn muur zou kunnen plakken (in combi met wat media center achtige toepassing) en een airport zou ik er graag geld aan willen uitgeven. Wel met een stukje software (liefs webbased) zodat ik vanuit overal kan inloggen.

[quote:7bd9c06ea5="Kleintje"]Ik vindt zo'n programeerbare thermostaatklok echt waardeloos.

Als een MiniMac met een airport aan mijn muur zou kunnen plakken (in combi met wat media center achtige toepassing) en een airport zou ik er graag geld aan willen uitgeven. Wel met een stukje software (liefs webbased) zodat ik vanuit overal kan inloggen.[/quote:7bd9c06ea5]

FF leren programmeren :wink:

[quote:7bd9c06ea5=“Quack”]Hah… beter nog. Er is zelfs een Perl module voor.[/quote:7bd9c06ea5]

Bedankt voor de link :lol:

Ik ben nu een oude Sweex router aan het ombouwen om het geheel aan te sturen

[quote:5eb5028a47="Justinb81"] [quote:5eb5028a47="Quack"]Hah.. beter nog. Er is zelfs een [url=http://search.cpan.org/~jouke/Device-Velleman-K8055-0.02/lib/Device/Velleman/K8055.pm]Perl module[/url] voor.[/quote:5eb5028a47]

Ik ben nu een oude Sweex router aan het ombouwen om het geheel aan te sturen[/quote:5eb5028a47]

Zou dit een bruikbare temperatuur sensor zijn? Dan ga ik het boeltje bestellen. Er is trouwens ook een kant en klare versie van de K8055, nl. de VM110. Scheelt mij weer solderen, want dat ligt mij echt niet :slight_smile:

[quote:ce4a7e7a59="Quack"][quote:ce4a7e7a59="Justinb81"] [quote:ce4a7e7a59="Quack"]Hah.. beter nog. Er is zelfs een [url=http://search.cpan.org/~jouke/Device-Velleman-K8055-0.02/lib/Device/Velleman/K8055.pm]Perl module[/url] voor.[/quote:ce4a7e7a59]

Ik ben nu een oude Sweex router aan het ombouwen om het geheel aan te sturen[/quote:ce4a7e7a59]

Zou dit een bruikbare temperatuur sensor zijn? Dan ga ik het boeltje bestellen. Er is trouwens ook een kant en klare versie van de K8055, nl. de VM110. Scheelt mij weer solderen, want dat ligt mij echt niet :)[/quote:ce4a7e7a59]

Dan zou ik inderdaad de VM110 bestellen :wink:
Ik heb zelf een sensor uit een oude pc voeding gehaald,

Die je hebt uitgezocht, moet kunnen werken, je moet wel een extra schakeling ontwerpen.
alleen zou je hem moeten calibreren.
De aarde is eruit gehaald zie ik.

Binnen lijkt mij een hogere nauwkeurigheid belangrijker, ik zou de K8067 nemen. Kost iets meer, maar dan merk je ook verschillen van 2 graden Celcius.
Dit printje verschilt niet veel van wat je anders zou moeten ontwerpen
Het heeft wel een 12v voeding nodig.

[quote="Justinb81"][quote:f5dcdbc598="Quack"]Dan zou ik inderdaad de VM110 bestellen :wink: Ik heb zelf een sensor uit een oude pc voeding gehaald,

Die je hebt uitgezocht, moet kunnen werken, je moet wel een extra schakeling ontwerpen.
alleen zou je hem moeten calibreren.
De aarde is eruit gehaald zie ik.

Binnen lijkt mij een hogere nauwkeurigheid belangrijker, ik zou de K8067 nemen. Kost iets meer, maar dan merk je ook verschillen van 2 graden Celcius.
Dit printje verschilt niet veel van wat je anders zou moeten ontwerpen
Het heeft wel een 12v voeding nodig.[/quote:f5dcdbc598]

Schakelingen ontwerpen ga ik niet aan beginnen. Ik heb nu de VM110, K8067 en een soldeerbout kitje besteld. 94 euri bij elkaar. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat allemaal gaat werken. Weer een leuk hobby projectje voor een verloren weekendje :wink:

Dat Soldeerbout kitje is perfect, ik heb hem ook. Heb je die met multimeter erbij?

[quote:de85c7a4fe="Justinb81"] Ik begon met een zonwering experimentje, en nu heb ik mijn hele huiskamer aangestuurd vanaf mijn Mac Mini[/quote:de85c7a4fe]

Hoe heb jij en anderen dit softwarematig aangepakt? Is dit ook met bijvoorbeeld max/msp aan te sturen of via lingo?

[edit] ik was al weer te vroeg, google should be my friend: http://bananalbum.com/log/print.html [/edit]