Zelf 'onder stroom' tijdens opladen MacBook?!

Zit ik op de bank met mijn vriend, beiden laptop op schoot in de oplader.
Aai ik 'm even over zijn wang en voel een 'zoemend' gevoel. Alsof ie heeel lichtjes onder stroom stond.
En bij mijn gezicht zelfde verhaal. Op onze handen niet...
Haal de stekker uit het stopcontact en toen was het weg. Raar!

Via die oplader dus je hoofd onder een zeer klein stroompje ofzo?!
Hebben jullie dat ook?

Zo raar is dat niet. Het verschijnsel kan optreden bij alle moderne apparatuur die niet geaard is.
Bijv. ook bij versterkers met schakelende voeding. Meestal zijn beide draden van het net via een zeer kleine condensator met de kast verbonden. Die kast zweeft dan al het ware tussen 0 en 220. Soms maakt ompolen van de stekker wat verschil. Gevaarlijk is het niet, maar het geeft een onaangenaam gevoel.
De tijd van een stevige en dure transformator, die zorgde voor een absolute scheiding van het elektriciteitsnet, ligt lang achter ons.

Zoek maar eens op "lekstroom", dan vind je tientallen topics over dit verschijnsel. :wink:

Moet je bij een iPod Touch maar eens kijken als hij in de computer zit.
Als je hem dan onder aanraakt krijg je gewoon een schok!

Leuk, een iShock. :cool:

Ik vind het anders minder... ;)

Wat Ouw aangeeft, het betreft een lekstroompje via een capaciteit naar aarde. Dit betreft hooguit enkele uA, verre van gevaarlijk, en een opvallende sensatie.

Ja opvallend zeker! Vooral omdat we het alleen op elkaars gezicht voelden, en niet op elkaars handen, en ook niet bij jezelf.... maf!

Vreemd dat de macbookstekkers trouwens niet geaard zijn...

Als je je MacBook zou opladen via een Cinema Display (die is wel geaard) dan zou het je het niet voelen.
Het klopt dat de voedingen van de MBPs niet geaard zijn.

Je kan die lekstroom ook vermijden door de lange draad te gebruiken die bij je MacBook geleverd is en waar wel een aarding aan zit. Ik gebruik die altijd en heb daar nog nooit last van gehad

[quote=Kameeri url=http://www.onemorething.nl/community/topic/zelf-onder-stroom-tijdens-opladen-macbook#post-2390194 time=1334055493]Vreemd dat de macbookstekkers trouwens niet geaard zijn...[/quote]Dat zijn ze wel, als je het lange snoer gebruikt. Met de kleine stekker op de lader is hij niet geaard, nee.

En wees blij dat je geen monitor met beeldbuis gebruikt terwijl je aan een metalen bureau zit. Ik heb meerdere keren een voelbare schok door m'n vingers gehad toen ik zo'n scherm even met m'n hand afpoetste :)

[quote]
CedricH 3 uur geleden #

Je kan die lekstroom ook vermijden door de lange draad te gebruiken die bij je MacBook geleverd is en waar wel een aarding aan zit. Ik gebruik die altijd en heb daar nog nooit last van gehad
[/quote]

Wat voor een lange draad bedoel je?
Gewoon de voeding?
Bij mijn MBP 15" min 2010 zat geen lang draad, alleen de voeding.
En die voeding is alles behalve geaard.

Die voeding is niet geaard. Het stukje van de stekker kan je echter verwijderen en er de lange draad (zie rood kader op de afbeelding hier beneden) op zetten. Deze langere draad is wel geaard.
[IMG]http://i328.photobucket.com/albums/l338/CedricHacke/OMT/224754-box-contents.png[/IMG]

[b]F*CK![/b] :angry:

Je hebt gelijk. :lol:
Ja, als je die kabel gebruikt is je MBP inderdaad geaard.
Ga ik er straks meteen aanzetten.

Bedankt CedricH

Moet je hem dus ook in een geaard stopcontact steken, anders schiet het nog niet op

Natuurlijk :-)

[quote=Jakko Westerbeke url=http://www.onemorething.nl/community/topic/zelf-onder-stroom-tijdens-opladen-macbook#post-2390344 time=1334070635][quote=Kameeri url=http://www.onemorething.nl/community/topic/zelf-onder-stroom-tijdens-opladen-macbook#post-2390194 time=1334055493]Vreemd dat de macbookstekkers trouwens niet geaard zijn...[/quote]Dat zijn ze wel, als je het lange snoer gebruikt. Met de kleine stekker op de lader is hij niet geaard, nee.

En wees blij dat je geen monitor met beeldbuis gebruikt terwijl je aan een metalen bureau zit. Ik heb meerdere keren een voelbare schok door m\'n vingers gehad toen ik zo\'n scherm even met m\'n hand afpoetste :)[/quote]

Niet moeilijk , met CRT monitoren en oude televisies van er enkele onderdelen die onder een 1000tal volt staan

Wat de TS voelt , het is vrij ongevaarlijk , eerder vervelend

Wanneer je MBP aan het opladen is met de stekker zonder aarding en je dus dat trillend gevoel hebt, mag je dan op je MBP werken? Ik dacht namelijk dat zo een soort statische elektriciteit niet goed was voor pc-componenten zoals chips, ram,...

Een reactie op een erg oude topic, maar:

Bovenstaand probleem zorgt er (denk ik) voor dat een ruis in mijn Logitec speakerset aanwezig is.
Zelfs als ik de langere snoer gebruik in een geaarde stopcontact. Hierdoor kan ik de set niet gebruiken op het moment dat mijn laptop aan het opladen is :frowning:
Is er iemand die hier ook last van heeft, of nog beter: een oplossing heeft?