Ik heb de afgelopen dagen zelf een Externe Harde schijf met USB 2.0 interface gebouwd.
Ik daarvoor een Maxtor Diamondmax 10 drive van 200GB gebruikt van 89 euro en een HDD case van 24 Euro met externe voeding en usb kabel . Totaal ben ik dus 113 euro kwijt. (misschien een tip voor andere)
Hij werkt perfect en is snel.
Echter er is een nadeel dat ik (nog) niet opgelost heb, als ik de Imac uitzet zou de HD na verloop van tijd een Spin Down moeten geven, dit gebeurt niet. De HD blijft maar spinnen. Ik weet dat ze daar voor gebouwd zijn maar ik vind het geen prettig idee.
Ik heb uiteraard de HD getest een externe firewirekast onder hetzelfde OS, daar ging het dus wel goed, dus mijn conclusie is dat er iets moet gebeuren met de HDD Case.
Misschien in combinatie met jumpersettings op de HD.
Kent iemand dit probleem, en/of weet iemand een oplossing.
Heb hetzelfde 'probleem' met een Sweex USB 2.0 HDD case, maar so what? als ik hem niet nodig heb zet ik hem gewoon zelf uit. Bij mijn switch naar de Mac heb ik op deze wijze mijn 120GB pc harddisk kunnnen behouden naast dat schattige standaard iMac schijfje, zonder (indertijd) al te dure FW-oplossingen.
Verder gaat als ik mijn iMac uitzet ook de stekker van een verdeeldoos uit de muur: iSub, externe HDD en printer(-server)voedingen slurpen dan ook geen stroom meer.
Firewire is sneller, gebruikt de bridge en niet de mac om de data te processen en ondersteunt (jawel) spinup en -down via de busspanning.
USB-disks komen trouwens ook niet in beeld als ‘removable disk’ hoewel ik niet weet wat daar de consequenties van zijn. Je kunt hem natuurlijk gewoon naar de trash slepen en uitzetten.
Inderdaad het verhaal van Firewire is mij duidelijk, maar een usb drive zou op basis van spanningsverschil tussen een operationele, en een USB poort van een machine die uit staat kunnen reageren, maar dan moet die elektronica in de Case zitten.
Je opmerking over niet removable drives begrijp ik niet, want dat geeft de mac bij mij wel aan.