Zelfstudie... welke boeken aan te raden?

Hallo,

ik heb tot september geen school meer (dan digital media design op de HKU-hilversum) en wil deze tijd onder andere gebruiken om mezelf een aantal dingen kundig te maken.
Ik hou me tot nu toe bezig met webdesign, een klein beetje animatie en grafisch ontwerpen, html is me nu duidelijk en css en php beginnen nu ook te komen. Voor de laatste twee wil ik eigelijk nog wel een keer de boeken in duiken (html heb ik al gehad op m’n vorige school) om de basis nog eens goed onder de knie te krijgen. Verder schijnt xhtml ook wel interessant te zijn, waar ik dus ook wel benieuwd naar ben, maar ik ben natuurlijk ook geïnteresseerd in de algemene sector en dingen als bijvoorbeeld lettertypes.
maargoed! ik heb dus voorlopig nog wel even de tijd en wil lekker aan de slag. Weet iemand een (aantal) methode(s) aan te raden?

:slight_smile: alle info=welkom :wink:

J.

Een must voor een beetje moderne webdesigner is "Designing with Web Standards" van Jeffrey Zeldman, zo een beetje de bijbel voor een complete kickstart (en ook verder) met XHTML/CSS: [url]http://www.zeldman.com/dwws/[/url]

Ik heb in eerste instantie geen boek over CSS ingekeken ... wel links en rechts op het www gesnuffeld ... [url]http://www.google.com/search?q=CSS[/url] ... en gewoon wat geëxperimenteerd ... vooral veel geleerd door CCSEdit te gebruiken ... geweldig handig programma (en niet duur) omdat je tussen visual en code editing kan switchen ... leer je fantastisch veel van ... probeer het eens uit zo ik zeggen ... [url]http://www.macrabbit.com/cssedit/[/url] ... en dan daarna natuurlijk wel boeken gaan lezen ... zoals die van Zeldman!

Ook een interessante boek over CSS is "The Zen of CSS Design" van Dave Shea: [url]http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0321303474/104-7072268-6045541?v=glance[/url] Hierin staan vele CSS-technieken uit [url=http://www.csszengarden.com]CSS Zen Garden[/url] in beschreven.

Online vind je hele goeie tutorials op A List Apart en CSS Vault.

ok , bedankt mensen :) (tot nu toe dan, hoop ik ;))

het zelf uitvogelen ben ik dus het afgelopen jaar (en wat daarvoor eigelijk al) al flink mee bezig geweest en wil het nu dus echt een beetje serieus aanpakken.
dus… die Zeldman… is dat een beetje te doen? Ik neem aan dat hij in het engels is, dus is het ook qua omvang en taalgebruik een soort van bijbel of valt dat wel mee :smiley: Ik denk namelijk dat deze in ieder geval wel in m’n boekenkast terecht zal komen :slight_smile:

in ieder geval, alles is nog steeds welkom, ik wil zo veel mogelijk in me educatieve rugzakje kunnen stoppen en heb nog een flinke periode tijd over :slight_smile: (niet dat ik alles tegelijk wil doen dus :roll: )

gr.J.

Wel geen boek ... www.freshface.be/work/bookmarks Daar staan veel site's waar ik van geleerd heb oa flash, photoshop,css, php, ...

[quote:2a3c4be90f="JaZ86"]ok , bedankt mensen :) (tot nu toe dan, hoop ik ;))

het zelf uitvogelen ben ik dus het afgelopen jaar (en wat daarvoor eigelijk al) al flink mee bezig geweest en wil het nu dus echt een beetje serieus aanpakken.
dus… die Zeldman… is dat een beetje te doen? Ik neem aan dat hij in het engels is, dus is het ook qua omvang en taalgebruik een soort van bijbel of valt dat wel mee :smiley: Ik denk namelijk dat deze in ieder geval wel in m’n boekenkast terecht zal komen :slight_smile:

in ieder geval, alles is nog steeds welkom, ik wil zo veel mogelijk in me educatieve rugzakje kunnen stoppen en heb nog een flinke periode tijd over :slight_smile: (niet dat ik alles tegelijk wil doen dus :roll: )

gr.J.[/quote:2a3c4be90f]

Ik herken je leergierigheid perfect :slight_smile: Ikzelf koop meer boeken dan ik kan lezen voorlopig. Die boek van Zeldman is heel prettig om te lezen, grappig, en bevat eerst een flinke theoretische (maar goed geschreven en aangename) basis, en dan een heel deel leren door te doen. Echt een must!

De boeken van O'reilly zijn erg goed! (die boeken met lijntekeningen van verschillende dieren op de cover) Bijvoorbeeld: Programming PHP (door Lerdorf en Tatroe).

Goede opleiding volgens mij van de HKU, heb zelf ooit overwogen daar Interaction Design of Digital Media design te volgen. Het is alleen anders gelopen, ik heb het pad van de praktijk bewandelt :slight_smile:

Modern Redesign door Peter Kassenaar, uitgave Academic Service

Over XHTML, CSS en XML

Nederlandstalig. Beviel mij wel.

kijk es, dit gaat lekker :) even op m'n loon wachten en op jacht! :D

Even over websites, zorg eerst dat je goed droge sites kunt maken ( zonder serverside-language als php, ASP, etc ). Als je dit niet goed onder de knie hebt dan zal het heeeeel erg moeilijk zijn om een serversite language te leren.

de boeken van [url=http://www.awprofessional.com/bookstore/index.asp]ADDISON-WESLEY[/url] zijn erg duidelijk en goed... heb ik ook veel uit geleerd!

Voor CSS heb ik voor mijn opleiding dit boek gekocht: Basiscursus Cascading Style Sheets P. den Doolaard Academic Service | 2004 ISBN: 9039521972 € 20,-

Is echt makkelijk te begrijpen boekje, dat goed de basis van css uitlegt, en goed is als naslagwerk.

He neef, Harry heeft nog wel een paar van die boeken. Misschien kun je die wel lenen. Als je toch langskomt met je Powerbook ;)

Jim

uhmm.. boeken? waarom zou je geld betalen voor boeken als de informatie ook op internet te krijgen is? vanaf internet is er veel meer informatie over van alles en nog wat. een boek kan al weer verouderd zijn (versie) enz. Ik raad je aan om gewoon op internet te zoeken naar tutorials.. eventueel broncode bekijken van andere sites en zo leren begrijpen wat er staat. werkt het beste.

[quote:0d64f72a08="Berend"]uhmm.. boeken? waarom zou je geld betalen voor boeken als de informatie ook op internet te krijgen is?[/quote:0d64f72a08] Op internet heb je niet complete cursussen, ook krijg je op internet alleemaal verschillende cursussen met verschillende manieren van werken, dit kan snel voor verwarring zorgen. Als je een boek hebt weet je zeker dat je een manier van werken hebt.

[quote:0d64f72a08]vanaf internet is er veel meer informatie over van alles en nog wat.
een boek kan al weer verouderd zijn (versie) enz.[/quote:0d64f72a08]Als je nou een boek koopt over iets dat je leren wilt dan is het niet veroudert. Op internet staat trouwens ook gigantisch veel veroudert matriaal

[quote:ee39aaad9c="rburgt"][quote:ee39aaad9c]vanaf internet is er veel meer informatie over van alles en nog wat. een boek kan al weer verouderd zijn (versie) enz.[/quote:ee39aaad9c]Als je nou een boek koopt over iets dat je leren wilt dan is het niet veroudert. Op internet staat trouwens ook gigantisch veel veroudert matriaal[/quote:ee39aaad9c]

Daarbij komt dat bijvoorbeeld een boek zoals “Designing with Web Standards” nog altijd (op enkele kleine details na) zeer up-to-date is. Standaardwerken verouderen niet snel, ook niet in een zo snel veranderende sector als internet.

Iedereen leert op een andere manier. Ik heb ook liever een tastbaar boek om echt uit te leren. Als ik iets snel moet weten voor een project dan google ik dit wel ff. Maar als ik me echt op iets nieuws ga storten, moet ik echt boeken hebben. e-Books werken dan ook niet voor me.

Mijn aanraders voor webdesign (een aantal zijn al genoemd)

• Eric Meyer on CSS, Eric Meyer - ISBN: 0-73571-245-X
  • Designing with Webstandards, Jeffrey Zeldman - ISBN: 0-7357-1201-8
  • Cascading Style Sheets, Eric Meyer - ISBN: 0-596-00525-3 (handige Property Reference)
  • Web Navigation, Jennifer Fleming - ISBN: 1-56592-351-0

zow! dat zijn alweer een hoop (goede?:)) tips! in ieder geval bedankt, ik ga er zeker naar op zoek :)

en tja, internet-leren heb ik al lang genoeg gedaan en wil dus echt even de basis van bepaalde dingen onder de knie hebben (werkte met html op school ook erg goed). Daarnaast lees ik liever van papier dan van m’n beeldscherm…

en ey die jim! Hoe ist ondertussen? Zou mooi zijn als ik hier en daar iets zou kunnen lenen, moeten we maar even kijken :slight_smile: Ik neem zaterdag m’n pb ook mee (voor in de auto 8) ), dus als jij je ipod-kabeltje meeneemt… misschien kunnen we wel et een en ander uitwisselen ofzo? (weet trouwens niet wat voor muzieksmaak je heb… naja, dit begint af te dwalen :smiley: )

in ieder geval heel erg bedankt mensen! Dit gaat zeker goed zo :smiley: