Zelftoegekend IP adres

Goedenavond,

Na lang zoeken, proberen en teleurgesteld raken wend ik mij tot jullie voor hulp.

Situatie:
WiFi verbinding werkt prima, op zowel Mac (alhoewel langzaam), iPhone als iPad.
Ethernet verbinding op Mac werkt niet. Het schermpje ‘Netwerk’ geeft aan dat er een zelftoegekend IP adres is gekozen met als gevolg dat ik niet kan internetten via de ethernetverbinding. Omdat deze veel sneller is dan via WiFi heeft de verbinding via de ethernetkabel mijn voorkeur.
De kabel is goed, ik kan mijn modem pingen, ook met WiFi uitgeschakeld (mocht dat wat uitmaken).

Hoe kan ik weer verbinding krijgen met internet via de ethernetkabel?

Heel graag jullie hulp want ik kom er niet uit.

Met dank en groet,
Herman

als je een zelf-toegekend ip-adres hebt, dan kun je het modem echt niet pingen.
jouw wifi heeft een 192.168.1.x adres, dus een ethernet verbinding zou dat ook moeten hebben.
een zelf-toegekend ip-adres begint met 169.x.x.x, dus dat is heel wat anders.
weet je echt zeker, dat de kabel goed is ??
het zou kunnen zijn dat de ethernet -poort zelf defect is.
probeer es met een andere computer.

Zet in dat venster (boven) de locatie eens op automatisch…

Hai Fred44nl,

Bedankt voor je reactie. Met name wat je schreef over het IP-adres, dat dat voor WiFi en ethernet hetzelfde moet zijn ‘did the trick’. Het waren namelijk niet dezelfde getallen. Nadat ik het IP-adres voor ethernet hetzelfde had gemaakt als voor WiFi was het voor elkaar. Ik denk dat ik in mijn verwoede pogingen het probleem te vinden mezelf blind heb zitten staren.

Maar ik vraag me wel af wat de oorzaak is geweest. Hoe kan het komen dat de twee IP-adressen anders geworden zijn?

Hallo SMTR,

Wanneer ik de locatie op Automatisch zet verlies ik zowel de WiFi- als de ethernet-verbinding. De huidige (en werkende) keuze is een vanavond aangemaakte lokatie. Wat kan ik doen om het voor zowel WiFi als voor ethernet weer te laten werken wanneer ik Automatisch selecteer?

Beide dank voor jullie tijd en reactie.

Met groet,
Herman

Herman77,

Het IP-adres van WiFi en Ethernet moeten nadrukkelijk niet exact hetzelfde zijn! Elke netwerk interface hoort een eigen IP-ades te hebben!

Dus controleer de kabel (evt met een kabel tester).
Kijk dan naar de instellingen op het modem/router.
Controleer eventueel of je internet hebt als je handmatig een IP-adres toewijst aan de ethernet adapter in de 192.168.1.x range. Dit IP-adres moet uniek zijn binnen jouw netwerk en niet gebruikt worden door een andere computer. Gebruik als gateway het IP-adres van het modem. Vermoedelijk is dit 192.168.1.1.

Dat is niet waar. Als die interfaces in dezelfde machine zit kun je daar prima hetzelfde ip-adres aan toewijzen. In zowel OS X als Windows staat namelijk 1 van die interfaces boven de ander en zal dan ook als eerste gebruikt worden. OS X kan hier prima mee omgaan maar dat geldt niet voor ieder besturingssysteem. Het kan zelfs nog gekker: computers met verschillende netwerk interfaces die allemaal hetzelfde MAC-adres gebruiken (de computer krijgt dan het MAC-adres ipv de netwerk interface). Computers van Sun Microsystems (nu Oracle) zijn hier voorbeelden van. Als je op internet rondneust zul je zien dat men wat vaker het advies geeft om iedere interface z’n eigen ip-adres te geven om het op superveilig te spelen.

[quote]
Dus controleer de kabel (evt met een kabel tester).
Kijk dan naar de instellingen op het modem/router.
Controleer eventueel of je internet hebt als je handmatig een IP-adres toewijst aan de ethernet adapter in de 192.168.1.x range. Dit IP-adres moet uniek zijn binnen jouw netwerk en niet gebruikt worden door een andere computer. Gebruik als gateway het IP-adres van het modem. Vermoedelijk is dit 192.168.1.1.[/quote]
Als je een 169.254.x.x adres krijgt is dat een zelf-toegekend ip-adres. Dat doet ie alleen als hij van de DHCP server (zit veelal in je router/modem) geen reactie krijgt. Dan is er ofwel iets met je router ofwel met de netwerkverbinding zelf (denk aan kabel) en is het handig om dat na te kijken.

Goedemorgen Ir. Bob en Iep,

Jullie reacties zijn in dank ontvangen, het helpt mij als redelijke leek altijd weer om een vraag te stellen op dit forum. Ook deze keer heeft het mij naar de oplossing gebracht. Het bleek het modem te zijn welke de strubbelingen veroorzaakte.

Vriendelijk bedankt voor jullie deskundige hulp.

Met groet,
Herman