Ziggo stunt met downloadsnelheid van 10Gbit/s via de kabel

Ziggo bouwt een frankensteinmodem en stunt met een downloadsnelheid van 10Gbit/s via de kabel (over upload wordt niet gerept).

Het wordt tijd dat xs4all/KPN weer eens laat zien dat betrouwbaarheid en snelheid elkaar niet uitsluiten. Ik heb nog altijd betrouwbaar vdsl maar kan met geen mogelijkheid hoger. Ziggo gaat hier lekker snel maar ondertussen gaat bijna geen Teams Meeting voorbij zonder uitvallende Ziggo-klant.

Kom op KPN! Ga eens wat doen!

Dat is helaas een juiste constatering (ik ben zelf vaak die uitvallende deelnemer :sweat_smile:)

Helaas denken 9 van de 10 mensen nog steeds dat een team meeting oid via wifi een goed idee is. De stabiliteit van Ziggo of elke andere provider heeft hier niets mee te maken. Als je je eigen wifi niet goed instelt dan is het vragen om problemen. En nee; je provider is daar niet verantwoordelijk voor. Dat ben je altijd zelf.

Sorry dat is ‘te stellig’. Ik heb niet eens ethernet. En nooit problemen. Die landelijke storingen en noodzakelijke modemresets en fallback op personal hotspots: het is eigenlijk altijd een ziggo-klant.

BS is wel een erg boute uitspraak he.

Ik zit zeer regelmatig in Teams en soms Zoom, en het zijn meestal de mensen die totaal niet snappen hoe de techniek werkt die problemen hebben. Wifi-modem van de provider (dus een bereik dat bagger is) beneden in de meterkast en de werkkamer op zolder… Dat soort gevallen.
Ik zit nu al dik een jaar thuis te werken en heb echt nog nooit mee gemaakt dat iemand een modem moest resetten of via een personal hotspot moest gaan werken.
En al die tijd werk ik thuis met Ziggo, eigenlijk probleemloos. Ik gebruik wel een eigen Wifi-router met mesh-netwerk en dus extra satellieten en m’n desktop voor m’n werk is bedraad met 1 GB aansluiting naar de router.

Neemt niet weg dat ik blij zal zijn als eindelijk de glasvezel in ons dorpje arriveert (wachten we al jaren op, gezeik met vergunningen en bewoners die denken een slaatje te slaan uit de kabel door de tuin…). Want die uploadsnelheid van kabel is natuurlijk echt niet meer van deze tijd.

BS is wat mij betreft wél het juiste oordeel.
Ik heb ook perfect bereik met een eigen mesh-netwerk, maar toch valt regelmatig de verbinding tussen dit netwerk en de ziggo-modem (bedraad) weg.
Meestal op dins- en donderdagen. Wat ook erg irritant is, is dat de ziggo helpdesk dit problemen niet (h)erkent.

Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Al was het alleen al de opmerking ‘ik heb geen ethernet’. Alle Ziggo klanten hebben ethernet, standaard 4 poorten achterop het modem.
Mijn advies: stel je wifi goed in. Scheelt een boel ongefundeerd gezeur. Je bent bekend met fora dus wellicht zou je eens op het forum van Ziggo kunnen kijken hoe je je wifi optimaliseert.

Dat heb ik ooit eens eerder gelezen maar toen was andere apparatuur, ik meende Bosch of aanverwante, daar de oorzaak van en niet Ziggo. Hetzelfde advies; ga even naar het Ziggo forum…

BS aangepast naar ‘te stellig’. Toch handig dat nieuwe forum.

Natuurlijk heeft ‘iedereen’ ethernet op zijn modem maar niet iedereen heeft vervolgens kabels door zijn huis liggen. De apparaten die in de buurt staan zoals AppleTV, TV en receiver wel maar de rest van het huis niet. Dat is draadloos. En ja daar zitten grenzen aan in het bereik waar je rekening mee houdt.

Ik heb vier modellen mumimo/mesh routers geprobeerd maar die maakten alles instabiel of gingen zelf stuk. De laatste Netgear nighthawk staat werkeloos naast de courante fritzbox die eigenlijk gewoon doet wat hij moet doen.

Mind you: voor die andere routers heb ik meerdere dagen over een periode van acht maanden aan de telefoon gehangen dus laten we zeggen dat het niet aan gebrek aan pogingen lag.

JUIST! Nuff said
Dat gaat ze echt klanten kosten

Weet niet of dat voor iedereen geldt. Zouden de meeste mensen niet meer down- dan uploaden? Of is de uploadstream bij videoconferencing al meteen te weinig?

denk aan Online-backup en cloud-access…

O ja :slight_smile: Daarom heb ik een on- en een offsite fysieke USB-C harde schijf. Online backup is met een 1TB intern met dagelijks 300-400 GB ‘beweging’ volkomen ondenkbaar gebleken. Voor de rest van het gezin werkt online backup overigens wel prima.

Cloud Access … heb ik niet direct beeld bij. Office 365, Sharepoint, OneDrive, Git, SVN, Zulip, Slack, Zoom, SSH, en nog wel meer is mijn dagelijkse kost. Is allemaal cloud-gerelateerd, werkt ook allemaal prima in mijn 100Mbit down/10Mbit up. Dan is 50Mbit up bij Ziggo van mij uit bezien toch al het vijfvoudige van wat ik heb. Als KPN/xs4all het zou kunnen leveren, zou ik het afnemen. Maar helaas, Randstad of niet, meer wordt het voorlopig niet. KPN/xs4all: stabiel maar bokketraag.

Als je op de KPN website kijkt dan kan je zien dat ze op dit moment ook via VDSL al snelheden tot 200 Mbit aanbieden (upload tot 60 Mbit) Op dit moment heb ik zelf nog 100 Mbit, wat in de praktijk uitkomt op 87 Mbit download en 31 Mbit upload. Vanaf 7 mei ga ik naar de 200 Mbit en daar moet wel een monteur voor langskomen (gratis) omdat hij iets aan de aansluiting moet doen wat je niet zelf kan doen. Over het algemeen stabiel internet en TV met weinig storingen.Gelijktijdig 4K tv streamen en Hi-res muziek bestanden via Qobuz geven geen enkel probleem. Voorheen heb ik 250 Mbit gehad via Ziggo en vreemd genoeg nooit het gevoel gehad dat de 100 Mbit van KPN veel trager zou zijn dan de 250 Mbit van Ziggo. Goede bekabeling binnen je eigen netwerk doet ook veel goeds. Persoonlijk gebruik ik altijd de kabels van AudioQuest (Cat 7), waardoor ook mijn NAS Synology server in mijn netwerk bijzonder snel en soepel kan reageren. Ze zijn niet goedkoop maar wel een goede investering.