Zijn er Maya gebruikers hier.

Ik zoek een oplossing in maya om b.v. een platte rechthoek (of wat voor vorm dan ook) te verbuigen naar b.v. een cikel, of naar een boog en dan wil ik x en y as onafhankelijk kunnen buigen. Ik heb het geprobeerd met Animatie > Deform > Create nonliniair > bend maar dat is niet echt wat ik wil.

Ik heb in de help gekeken maar vindt geen oplossing.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Thanks

:finderoud:

je kan gewoon een poly cylinder nemen, en faces selcteren, en de zijkanten weg gooien, je kan ook met de cv curve tool een lijn (van 2 cv's) zetten in in de X, Y view, en dan in poly of nurbs revolven rond de X as, ik wwet niet zeker of dit is wat je bedoelt, ik kan het niet vaak genoeg zegge , kijk eens op http://www.digital-tutors.com/digital_tutors/index.htm hier staan heel veel video tutorials op voor maya, daar moet je echt kijken.

Ik geloof niet dat dat is wat ik bedoel.

Ik wil een object dat ik importeer of in maya heb getekend als groep een verbuiging geven.
b.v. een plank (rechthoek) buigen zodat het een soort boog wordt (als van pijl en boog).

Ik ben een echte beginner dus niet te complex uitleggen a…u.b. :stuck_out_tongue:

oh dan heb je een lattice nodig, dan moet je naar animation gaan, en an onder deform voor create lattice kiezen, ik vind het zelf niet lekker werken met deformers te werken, je komt zeker uit de cinema 4d hoek, ik werk zelf liever gewoon met polys, of met nurbs, ik kan me ook niet herrineren waneer ik het voor het laatst nuttig gebruikt heb, en met polygons krijg je vaak ook niet echt mooie reultaten, omdat een polygon uit rechte lijnen bestaat, en of je er nu een deformer over heen gooid, het blijven rechte lijnen, het enige dat veranderd is dat de cv's ten opzichte an elkaar verschuiven, je kan deformers wel mooi gebruiken, maar dan meer bij het animeren, en niet bij het modeleren, dan zou ik meer met de smooth proxy gaan werken, al op m'n link gekeken, je met even (gratis) lid worden, echt doen.

Kun het iets nauwkeuriger omschrijven hoe dat moet ? Als we uit gaan van een simpele rechthoek, hoe buig ik dat dan ? In stappen graag, nogmaals ik ben nieuw in Maya.

(en ik kom uit geen enkele hoek 8)

Bedankt voor je hulp.

Wat ook niet onbelangrijk is bij deformaties e.d. is dat het object genoeg isoparms heeft om de gewenste vorm aan te kunnen nemen. Volgens mij zit 'm hier de kneep, in principe moet het namelijk gewoon lukken met de 'bend-deformer'. Maak dus geen vierkant (of wat dan ook) met één enkele span, want deze zal niet lekker buigen en zich bijna gedragen als een poly-plane.

Bedankt reactor maar dat wist ik wel :)

Ik moet nog iets over het hoofd zien ?

ik heb even een soort van tutorial voor je gemaakt hoe je op een van de vele manieren een boog kan maken, hij staat hier:

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=1372

eiko mooi bedankt voor de moeite, maar dit is niet wat ik bedoel. Met nurbs cylinder maak ik dat zo geef een sweep op van b.v. 180 en ik heb een gebogen vorm.

Mijn probleen is dat ik een vorm b.v. een smalle recht hoek wil buigen (zie eerdere posting).
en dat geld ook voor een vorm die ik impoteer en dan wil verbuigen.
Ik kan met bend wel iets doen maar dat gaat alleen in een richting (voor zover ik dat heb uitgevonden).
Ik wil dus willekeurig wat voor vorm dan ook kunnen buigen zowel in x of y as.

Voor de duidelijkheid ik hoef niet te animeren.

Erg bedankt voor de moeite 8)

ik heb weer wat voor je gemaakt 8)

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=1373

wat wil je eigenlijk maken, mail even wat schetsen, of uitleg naar me toe, dan bouw ik het even voor je in maya, en dan kan ik een op maat gemaakte tutorial voor je maken, die mail ik dan wel weer naar je toe samen met het maya bestadje, ik doe het graag, dus niet gaan denken: dan scheep ik hem weer met veel werk op, gewoon op sturen, m'n email adres is:

ezewuster@hotmail.com

we zijn er om te helpen :smiley:

Beste eiko lees eens goed wat ik vraag :)

1. Ik wil van een rechthoek (die al getekend is in maya) b.v. voorstellend een plank, die wil ik buigen naar een boog vorm toe en ik wil dat in zowel de y als x as kunnen doen.

2. Als een vorm importeer (b.v. een dxf bestand) dan wil ik die ook kunnen buigen.

Dit moet toch duidelijk zijn ??? Ik kan het niet duidelijker uitleggen, denk ik ???

Je hulp is erg welkom, als je een vraag hebt laat het ff weten.

PS: Je geeft voorbeelden met plaatjes, kan ik dat ook doen wat dat maakt het denk ik wel duidelijker wat ik bedoel, weet echter niet hoe ??

Dank voor je hulp. :wink:

Mailtje is onderweg 8)

voor plaatjes moet in de balk helemaal boven aan de site op foto galerij klikken, dan nnaar art & design gaan (of een ander), en dan op upload klikken, de rest wijst zig zelf wel

ok staat erop nu 8)

was de link vergeten

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=1374 :lol:

als het goed is heb ik nu wat je bedoelt naar je toe gemaild

oh ja, als je met de cv curve tool tekend kan je het beste als je een punt neer zet de X in drukken, dat is snap to grid, zo als in illustrator

Nee dat is ECHT niet wat ik vraag :(

Ik wil een bestaande rechthoek (dus NIET eerst iets van scrats tekenen) buigen.

Uitgangs punt is een bestaande rechthoek (of vorm) en die rechthoek wil ik buigen.

Je hebt mijn voorbeeld toch gezien nu ? Lijkt me nu wel duidelijk wat ik wil.

Dank voor al de moeite die en tijd die je erin steekt.

Meel me anders ff een telnummer dan bel ik ff om het te verduidelijken.

maar dan kan je tog gewoon de verexes pakken, en daar aan gaan llopen trekken, waarom wil je zo nodig een bestaande rechthoek gaan verbuigen, en er niet een in maya zelf maken, ik gebruik bijna nooit illustrator of zo om iets te maken, en dan te inportegren in maya, ik maak bijna alles iin maya zelf, tenzij ik iets met een logo moet doen wat ik al in illustrator bestand aangeleverd krijg.