Zijn er Ned. boeken van osx 10.3.

Ik zoek een ned boek, over osx 10.3, wat wat verder gaat dan de standaard dingen.

:finderoud:

Een [url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=3BZ-Nz99hK1-F3_wwTdAAN-rMBHOhJ37cXE=?BOL_OWNER_ID=1001004002056101&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1]basiscursus [/url]is er wel en ook [url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=3BZ-Nz99hK1-F3_wwTdAAN-rMBHOhJ37cXE=?BOL_OWNER_ID=1001004002067829&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1]eentje uit de Snel op weg serie[/url] (waar ik geen fan van ben), maar ja, je vroeg naar dingen die wat verder gaan dan de standaard dingen. Ik denk dat in de meeste boeken juist de standaard dingen staan.

Ik denk eigenlijk niet dat je zoiets nodig hebt, met de help-pagina's van elk programma kom je al een heel eind hoor! Maargoed, ik weet natuurlijk niet het hoe en wat ervan, zelf ben ik er in ieder geval niet zo'n fan van.

Je kan denk ik betere tips vinden op het internet. Gewoon even zoeken en kijken bij Mac fora in de bestaande link database. Staat altijd wel iets leuks tussen! :D

Op mijn gemak een boek door snuffelen vind ik wel zo fijn, vanaf een beeldscherm lezen ligt mij niet.

:finderoud:

Neem eens kijkje bij boekhandel Scheltema in Amsterdam. Die hebben echt een behoorlijke collectie Mac boeken. Ook online te bestellen. www.scheltema.nl

Hoewel een nederlands boek natuurlijk reuzehandig is omdat het lekker wegleest zijn de meeste Nederlandse boeken een beetje ondermaats. Helaas. Op een of andere manier lopen er in dit landje geen echte keien rond. In de USA daarentegen is een enorme hoeveelheid goede tot zeer goede boeken te koop. Het vertalen daarvan is te duur en duurt te lang om het interessant te maken.

Een prachtig boek is MacOSX Unleashed of de boeken van OReilly die zeer degelijk zijn opgezet.

Het is vaak even wennen aan het Engels, maar je hoeft er nou ook weer geen graad in de Engelse literatuur te hebben om er uit te komen.

Van 'o Reilly kan ik dus 'Running MacOS X Panther' aanbevelen (voor zover dit nog niet duidelijk was... ;-) ). Het hangt natuurlijk een beetje af van wat je precies wilt weten... Voor mij was het feit dat ze uitlegden hoe de Postfix-mailserver aan te zetten is al reden genoeg om het te willen hebben.

Wil je meer weten van de Unix-kant, of van de GUI-kant? Dit boek behandelt beide en voor de behandelde zaken vaak beide kanten met de beperkingen en mogelijkheden die ze bieden. Is wel zo praktisch. Betekent ook dat zowel typers als klikkers aan hun trekken komen. 8)

Helaas heeft Machouse (Woerden) een magere, wisselende collectie. Toevallig hadden ze het nu in huis, maar heb echt wisselende titels gezien die er soms wel, soms niet waren. Eigenlijk vind ik dat iedere zichzelf respecterende Applezaak nu dergelijke boeken moet hebben. Zeker nu MacOS X een Unix-fundering heeft en bedrijven als 'o Reilly het OS nog meer in de armen hebben gesloten, mag dat best wel terugkomen in de winkels. Maar misschien speelt mijn achtergrond in Unix hierbij een rol in mijn mening.