Zijn Macs traag?

Hallo allemaal,

De Macs zijn allemaal rond de 2.0 GHz (behalve Mac PRO), terwijl de PC’s als ruim in de 3.0 GHz zijn. Is een Mac traag??

Een 2.16 GHz iMac, met wat voor PC komt deze overeen?

Groeten,
MatSoft

nee een mac van 1.25 ghz is ong vergelijkbaar met een 2 ghz pc.

Een Mac van 2,0 GHZ kan je vergelijken met een pc van 4,0 GHZ ong.

Gigahertzen zeggen helemaal NIETS over de snelheid van de machine. Ongeacht of dit nou een Intel, AMD, Motorola, IBM, Via of wat dan ook is.

[quote:b990b63135="matsoftmac"]De Macs zijn allemaal rond de 2.0 GHz (behalve Mac PRO), terwijl de PC's als ruim in de 3.0 GHz zijn. Is een Mac traag??

Een 2.16 GHz iMac, met wat voor PC komt deze overeen?[/quote:b990b63135]
Macs gebruiken tegenwoordig dezelfde CPUs als PCs. Alleen de laatste generatie Intel CPUs (die dit jaar op de markt gekomen zijn) zitten wat anders in elkaar dan de oude waardoor de GHz wat lager is, maar ze zijn toch sneller. Daarnaast zijn alle Macs tegewoordig (minstens) dual core, wat betekent dat ze twee CPUs op één chip hebben. De nieuwste Macs zijn dus echt wel snel. Sneller of langzamer dan een PC hangt af van welke software je gebruikt.

Oh.. leg dat eens uit dan? De Intel Chips die in de Mac zitten zijn toch precies dezelfde chips die er in een PC zitten hoor. Vertel mij dan maar eens waarom een Mac 2.0 Ghz net zo snel is als een PC met 4 Ghz.

edit: dank je iljitsch, je was net iets sneller.

[quote:0a7647bc3d="MacBeer"] edit: dank je iljitsch, je was net iets sneller.[/quote:0a7647bc3d]

hij heeft waarschijnlijk een 4Ghz . . . . :smiley:

Ik denk dat het hier gaat om een Intel Core 2 Duo 1.83 ghz vs een Intel Pentium IV 4 ghz. In zo'n vergelijking lijkt de Pentium sneller, want een hoger getalletje. Maar dat zegt niet zoveel. Wanneer je een Aldi-PC met Core2Duo vergelijkt met een Mac met Core2Duo is de snelheid in theorie hetzelfde.

Daar komt wel iets bij: omdat Macs niet gevoelig zijn voor virussen en/of spyware, hoef je geen Norton-dingetjes te draaien. Dat soort programma’s vreten processorkracht! Dat is nogal een drogreden, maar er zit een kern van waarheid in.

Bekijk ook een oude bekende: de Megahertz Myth.

[quote:de92d83803="Studio Jeroen"]Een Mac van 2,0 GHZ kan je vergelijken met een pc van 4,0 GHZ ong.[/quote:de92d83803]Nee, een Mac van 2Ghz kun je vergelijken met een PC met 2Ghz. Mits intel natuurlijk.

Alleen die Pentiumbakken van 3 à 4 Ghz zijn stuk voor stuk trager dan Core Duos van 2Ghz.

2 cores van 2,0 ghz is dus eigenlijk effectief 4 ghz rekenkracht. Snappie??

MatSoft... een AMD processor (PC dus) loopt ook op ongeveer 2 tot 2.4Ghz. En de Intelprocessoren die tegenwoordig op een PC worden gebruikt liggen ook tussen de 1.8 en 3Ghz.

Processorsnelheden zeggen absoluut niets, tenzij je een 500Mhz met een 2Ghz
vergelijkt natuurlijk.

@formulefan:
Dat klopt natuurlijk ook niet. 2x2Ghz = géén 4Ghz. Die hele rekensom gaat niet op.
Anders zou een AMD processor (of intel) met 4 cores wel 8Ghz snel zijn… denk het niet :wink:

Ja... Macs zijn traag. Trrroep! :D

Je kan beter kijken naar het Ram geheugen. Mijn ervaring met Pc's is dat ze haperen. Een PC is wat instabieler qua snelheid.

Ik denk dat programma’s voor de Mac efficienter met ram geheugen omgaan.

Mijn Mac start in hoogstens 15 seconden op. Dan kun je direct beginnen. Bij Windows duurt het (op dezelfde Mac) denk wel meer dan een minuut. En dan moeten alle apparaten etc. nog worden gezocht.

Ik denk dat de Mac sneller is. Deels door betere kwaliteit van software, deels door de hardware die op elkaar is afgestemd.

Nee, naar de verbinding van alle componenten, daar zit het hem

[img:2284a5b04f]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=17087[/img:2284a5b04f]

Of naar een stabiel en minder tijdrovend systeem

[quote:4836b19adf="Freek."]Ja... Macs zijn traag. Trrroep! :D[/quote:4836b19adf] Klopt

Volgens mij is ook belangrijk hoe het besturingssysteem met de GHz en Ram omgaat. MacOsX gaat efficiënter om met Ghz en ram waardoor met minder power een hogere snelheid haalbaar is.

Heb ik ook niet van mezelf hoor :wink:

ook het besturingssysteem zorgt voor een klein verschil in merkbare snelheid. windows is op sommige vlakken wat sneller dan mac (tenzij deze constant norton draait zoals eerder vermeld)

[quote:9d201d6da3="Cosm0politan"]Je kan beter kijken naar het Ram geheugen.[/quote:9d201d6da3] [quote:9d201d6da3="Floriaan"]Nee, naar de verbinding van alle componenten, daar zit het hem[/quote:9d201d6da3] Of naar een stabiel en minder tijdrovend systeem :)

[quote:e66310c164="Freek."]Ja... Macs zijn traag. Trrroep! :D[/quote:e66310c164] Precies, daarom werken we er hier zo graag mee...