zilver drukken

Hallo

Ik heb een vraag. Ik moet voor eenklant een verpakking maken allee nu wordt de verpakking gewoon FC, maar wil hij zijn logo in zilver laten drukken. Ik heb de verpakking gemaakt in Indesign en het logo geimporteerd vanuit Photoshop me de kleur PMS 877C, maar nu geeft die in Indesign als ik preflight alleen het gebruik van 4 process inks aan en niet 1 spot iknk. Klopt dit of moet die wel 1 spot ink aangeven?

Hij moet wel die spotinkt aangeven. Het logo (psd-bestand) als zwartwit afbeelding in Indesign importeren. Daar nieuwe kleur aanmaken in het kleurvenster, je PMS 877 dus, en die kleur toekennen aan je logo. Bij preflight moet nu fc + 1 spotkleur staan.

succes

He bedankt. Nu heb ik denk ik nog 1 hele stomme vraag, maar hoe ken je een kleur toen in Indesign aan een photoshop bestand. Weet wel hoe het in Quark moet, maar in Indesign niet....

Zou iemand mij alsjeblieft nog willen helpen met deze stomme vraag :)

Indesign, palet 'Stalen'. Klein driehoekje bovenin, kies 'Nieuwe kleurenstaal' kies dan Kleurtype: 'Steun' en Kleurmodus 'Pantone solid coated' Geef daar 877 in. Selecteer je logo met het witte pijltje, je ziet nu een [i:6950ff4f32]bruin[/i:6950ff4f32] kader om je logo. Kies dan in je kleurpalet Pantone 877. Preflight checken en klaaro.

he hardtstikke bedankt! Ik heb gepreflight en dan geeft die 1 spot ink aan! Maar je ziet verder niks veranderen aan het logo klopt dat? Die blijft gewoon zwart?

Ik zou zo eens zeggen....rtfm...maar dat terzijde...je logo wordt "softwarematig" in InDesign bewerkt. Wil je zeker zijn dan zal je je logo in PS om moeten zetten... Oh ja voor ik nog vergeet: weet je trouwens al of de drukker wel zilver inkt kan drukken op het gewenste materiaal... :? :roll:

Je hoeft niet perse een PSD-bestand in Indesign te importeren om er een PMS van te maken. Je kan ook gewoon een extra kanaal in Photoshop maken, die de kleur geven die je wilt, en het bestand dan als DCS 2.0 bewaren.

Maar hoe je het ook doet (DCS of PSD), je hoort in Indesign gewoon het kleurtje
te zien dan, en als je er een kleurgescheiden print/pdf van maakt (om te checken),
dan zou je dus 5 kleuren horen te krijgen: Cyaan, Magenta, Yellow, Kraft (zwart) en 877.

Mvg,
Joram

Het gemakkelijkst is idd om in inDesign een zwart wit tiff (of bitmap) van je logo een kleur te geven door [i:984b5ac851]de inhoud[/i:984b5ac851] van het kader met het witte pijltje aan te klikken en deze de kleur van de zilverstaal te geven.

Je kunt de kleur ook in Photoshop aanmaken via ‘kanalen/nieuw steunkleurkanaal’. Dat is lastiger als je het voor het eerst doet en de kans dat je iets niet helemaal goed doet is groter. Mocht je in Photoshop willen werken met steunkleuren, dan hoef je het resultaat niet ook nog eens als DCS te bewaren. Gewoon .PSD is het makkelijkst.

Denk erom dat je niet ook nog eens 'transparantie’grapjes uithaald in de InDeisgn opmaak met deze steunkleur. Dan heb je kans dat ID het hele zaakje terug zet naar full color als je er een PDF van maakt.

Succes!

PS: Ik neem aan dat je het logo niet hebt als illustrator file.