Zinnen met getallen en hoofdletters; opgelost

Ik ben een onderzoekspublicatie aan het opmaken/vormgeven.

Heel veel zinnen beginnen met een getal.
Dat is sowieso lelijk maar in dit geval onvermijdelijk. Gelukkig zijn het geen uithangende cijfers.
Maar nu de vraag: Als de zin begint met een getal, krijgt het eerstvolgende woord dan een hoofdletter of niet.

Ik dacht van wel, maar krijg zoveel verschillende opmerkingen dat ik aan mezelf ga twijfelen.
Weet iemand de regel. Dus niet wat je vindt, maar echt hoe het hoort.
Ik heb hier ‘Tekstwijzer’ en ‘Leestekenwijzer, maar het staat waarschijnlijk in ’Schrijfwijzer’, en die ben ik kwijt. UItgeleend en nooit weeromgekeerd, dat heb ik weer.

Zet het bij beeldbewerking, misschien zijn er nog mensen die het ooit gerespecteerde vak van het juiste zetwerk machtig zijn.

Ik ben niet de edele kunst van het zetten machtig, maar zit wel in het traject daarvoor, tussen de persklaarmakers en de correctoren, en heb dus een Schrijfwijzer! (nooit uitlenen dat ding)

Op pagina 264 van mijn exemplaar staat:
‘Als de zin met een cijfer of een ander teken begint, volgt er geen hoofdletter (tenzij het tweede woord om een heel andere reden een hoofdletter heeft, bijvoorbeeld bij een naam).’

Dus:
3835 konijnen lustten wortels, 7734 niet.

Uitzondering zijn natuurlijk kopregels en hoofdstuktitels, dus: 1. Het konijn door de eeuwen heen.

Over het spellen van getallen (als getallen of als woorden) kun je trouwens ook nog twisten (drie heeft de voorkeur boven 3, maar het is wel weer 181) maar daar hoef jij waarschijnlijk niet op te letten - dat had een corrector moeten doen. Bovendien wijkt men daar in onderzoeken nogal eens vanaf.

Hopelijk helpt dit je verder! (en bedank MacBjörn maar die me met Schrijfwijzer en al naar dit draadje stuurde…)

Yep, de eerste letter als hoofdletter.

in de lesstof 'Letterzetten' uit 1956 (dus nog uit de loodsector) staat dat je dan niet met een kapitaal begint.

Sorry, die van mij is een mening. Dat vind ik mooier. Maar lesstof ui 1956 daar ga ik niet tegenin. 50's rules!

[quote:f4dad1ce37]Wanneer de zin met een getal begint: geen hoofdletters.[/quote:f4dad1ce37]

Nee dus.

Jullie zijn geweldig!

@ Chartreuse: In deze publicatie komen zoveel cijfers voor dat de omvang zou verdubbelen als ik die allemaal voluit zou schrijven.
Maar ben wel met je eens dat het voluit schrijven anders de voorkeur verdient.

Wel benieuwd naar die teksten trouwens. Meestal kun je met de zinsopbouw de getallen wel naar achteren verhuizen.

[quote:50eaccd67b="Katinka"]Jullie zijn geweldig!

@ Chartreuse: In deze publicatie komen zoveel cijfers voor dat de omvang zou verdubbelen als ik die allemaal voluit zou schrijven.
Maar ben wel met je eens dat het voluit schrijven anders de voorkeur verdient.[/quote:50eaccd67b]

Regel die ik geleerd heb: getallen tot en met twintig voluit schrijven en tientallen idem.

Ook dat is zo. Maar dit zijn zinnen als ‘33% van de organisaties...’ en als die al twintig keer omgebouwd zijn naar ‘Van de organisaties is 33%...’ dan is het ook wel een verademing als de zin toch eens andersom begint. Daarbij; ‘I’m only the artist, not the copywriter’.

Fijn dat het is opgelost. Hoe kan ik nu ‘Opgelost’ aan het onderwerp toevoegen?
Vind ik op zich wel een symphatieke gewoontre om dat te doen.

gewoon bewerken: opgelost toevoegen aan onderwerp

[quote:b0df8928c1="Katinka"]Daarbij; ‘I’m only the artist, not the copywriter’.[/quote:b0df8928c1] Nooit meer doen dan waarvoor je wordt betaald!

(ik spreek uit ervaring…)

[quote:c2cdf63fa2="Chartreuse"][quote:c2cdf63fa2="Katinka"]Daarbij; ‘I’m only the artist, not the copywriter’.[/quote:c2cdf63fa2] Nooit meer doen dan waarvoor je wordt betaald!

(ik spreek uit ervaring…)[/quote:c2cdf63fa2]

ik ook - maar als je je medeverantwoordelijk voelt voor het eindproduct dan…
enz.