zipdrive, of andere opslag apparatuur - wie kan mij adviseren voor goede opslag

Hallo maccers

Ik ben benieuwd, wat jullie als opslagapparatuur gebruiken.
Ik wil er eigenlijk wat bij hebben om mijn backups op te zetten, maar ik zie van zipdrive 100 cq 250 Mb staan, tot extra harde schijf, maar wat kan ik nou het beste nemen?

Wat wil ik er mee, bijv, mijn harde schijf een copie van maken, wat copieen van mijn foto's die ik via iPhoto hebt opgeslagen, mijn documenten, brieven e.d , eventueel als ik met mijn homepage ruimte wat gaat doen, wil ik die ook op kunnen slaan, wat volgens mij mogelijk moet zijn.

Waar heb ik wat aan, ik  wil ethernet, of USB aansluiting, liefst plug-and-play . misschien kunnen jullie mij wat adviseren, welk merk, en welke voorkeur jullie naar uitgaat,

Alvast bedankt mijn appeltje

Hee Appeletje, zit je ook weer in het forum? ;-)

De goedkoopste opslag/backupmogelijkheid is de CDR. Maar eens gebrand is nooit meer veranderen. Zelf maak ik altijd een cd wanneer ik foto's heb gemaakt met mijn Canon Powershot S40. Ik weet dan zeker dat ik een backup op cd heb en dan kan ik lekker freaken in Photoshop met wat nog op mijn harde schijf staat.

Daarnaast is het ook lekker om nog een extra harde schijf te hebben. Jouw iBook heeft een firewire poort. Als je daar geen andere plannen mee hebt, kan je dus mooi een externe harde schijf inprikken. Handig als je snel ff een kopietje wilt hebben of als je ff snel iets moet overzetten op een andere Mac en ff geen zin hebt in een cross-wired ethernet kabel, appleshare etc…

Kijk ff goed om je heen wat er allemaal te koop is. Meestal wensen mensen achteraf dat ze een grotere schijf hadden gekocht want het is nooit genoeg (net als RAM). Maar kleinere schijven zijn ook wel 'self-powered' te vinden. Dan hebben ze geen externe voeding nodig maar trekken ze de stroom die ze nodig hebben om de bewegende delen hun werk te laten doen gewoon door de firewirekabel. Als je het makkelijk vind om een schijfje te hebben dat in je broekzak past, is dit misschien wat.

Voor wat betreft de ZIP: zou ik niet meer doen. De schijfjes ervoor zijn duur en er past maar 100 Mb of 250 Mb op (twee verschillende soorten). In mijn oude G4 zit er eentje en ik heb hem alleen maar gebruikt om files voor de lithograaf op te zetten.

Ik heb zelf een VST firewire schijf die prima werkt. LaCie maakt ook mooie spullen. Ik heb een Freecom brandertje die heel snel is. Een cd-tje van 700 Mb in een minuut of vier. Goedkoop was hij ook, ongeveer een jaar geleden. TDK schijnt ook een hele mooie en snelle brander te hebben.

Bottom line: een extra harde schijf is erg lekker en een cd-tje fikken kost je slechts een eurootje. Trouwens, mocht iemand je willen vertellen dat USB2 wat is, ik hoor er hele wisselende berichten over. De meeste zijn niet zo goed. Bovendien moet je Mac het ook maar binnen kunnen halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes en tot maandag :wink:

Ps bedankt voor je leuke kaart =)

Goedenmorgen ik ben er ook weer  :D

Ja klopt wat je zegt van de CDR, maar dat kan iknog oplossen, door CD-RW te gebruiken, waardoor ze meerder malen overschrijfbaar zijn.

Maar nu waren er weer mensen (geen mac gebruikers) die mij adviseerde, je moet wat opslag hebben, en geen cdtjes.
CDtjes schijnen nl aardig van kwaliteit terug te lopen, als je ze een tijdje hebt liggen. (weet niet of het echt zo is, je hoort het wel weer)
Dat is dus de reden dat ik wat extra er bij wilde nemen, om toch alles in goede staat te kunnen bewaren.
Kijk als mijn muziek cdtjes wat zouden verminderen, brandt je een nieuwe en niets aan de hand, maar met gegevens ligt dat toch wat anders.

Ik zal er een over nadenken, wat je adviseerd, en dan maar is kijken, wat ik zal doen. De zipdrive is misschien niet de beste en goedkoopste oplossing, dus die valt af, wat het wel gaat worden moet ik even kijken.

bedankt, tot maandag, en niets te danken voor de kaart graag gedaan

groetjes Anja

FireWire Hardisk is een goede oplossing, supersnel en een flinke capaciteit (je hoeft niet snel te kijken wat er op past).

Als je documenten van "levensbelang" zijn: maak een periodieke backup van je backup; deze bewaar je dan op een andere lokatie dan de eerste (bijv. thuis/familie/vrienden)!

Hoi rbroen,

thx voor je tip, ik zal dit zeker in overweging nemen, heb je misschien iets mee rinfo voor me, bijv, wat voor merk, wat kost de firewire disk? is het makkelijk in gebruik, als ik niet te lastig bent

alvast bedankt mijn appeltje

Dit is een leuk en snel dingetje, te koop bij apple store

SmartDisk FireFly FireWire harde schijf van 5 GB
149,00
Een harde schijf van 5 GB op zakformaat, met een gewicht van slechts 94 gram.
Zolang de voorraad strekt.

Hoi Jakkes,

Thx voor je tip, dan zal ik maar is richting Apple store gaan, en informeren naar dat apparaatje, want dat lijkt me wel handig.

bedankt mijn appeltje

Hoi Appeltje,

Die 5Gb zou ik niet doen…maar ff doorsparen voor een grote externe FireWire Schijf van een gig of 10/20/30…dan kan je voorlopig wel ff vooruit…FireWire kopieert ook als een sneltrein dus daar voel je helemaal nix van…ik heb bv mijn mp3 tjes op de externe schijf staan en iTunes voelt er nix van (ja hij kan ze natuurlijk niet afspelen als de schijf niet aan staat… :stuck_out_tongue: ). Die schijf kan je naar elke Maccer meenemen met je bestandjes/programma's(!) etc…Ik heb er hier twee 1 van EZQuest en 1 van LaCie (maakt weinig verschil behalve dan de kleur en "stapelbaarheid"…

Hoi hoi

Ook daar zit wat in 5 GB is niet veel, hoewel de prijs er ookw el naar is, maar net wat je zegt, 10 of 20  heb ik meer aan, en van de Lacie heb ik al veel gehoord, maar zelf geen ervaring mee, dus zal is gaan kijken, want het gaat me erom, om gewoon wat bestanden veilig te kunnen stellen, mocht er wat gebeuren met mijn macje, of ik wat verknallen  ??? ik heb nu alles wel op cdrtjes staan, maar een extra harde schijf is wel net zo makkelijk.

Thx en je verneemt nog wel wat het gaat worden

gr mijn appeltje Anja

Kzou voor een Lacie Pocketdrive sparen [url=http://www.lacie.nl/products/product.cfm?id=4A86774F-54C8-11D5-97C60090278D3ED0]http://www.lacie.nl/product....78D3ED0[/url]

joe

Hee Appeltje,

Neem maar ff de tijd om te denken. Wat ik eerder al schreef: opslag is nooit 'genoeg'. In principe geldt: hoe groter hoe beter. Pocketdrivejes zijn inderdaad erg mooi maar als je de schijf toch niet in je broekzak mee hoeft te nemen betaal je misschien meer dan nodig per Gb.

Trouwens, de iPod is sterk in prijs gedaald en werkt prachtig samen met iTunes. Ik heb er zelf eentje en ik heb er zelfs in tijden van nood mijn Powerbook mee opgestart. Is dus ook een firewire hd. Just a thought.

Sterkte met het maken van je keuze :wink:

Die 80 Gb schijven die ik heb LaCie en Phetron zijn wel lawaaimakers; als je van je typische apple rust wilt genieten, spaar dan inderdaad door voor een 40 of 60 Gb LaCie Pocket drive... (maar die zijn wel erg duur).

Hoi, nee lawaaimakers zit ik niet op te wachten, mar 80 GB dat komt al in mijn mac, dus lijkt me wat veel , maar zal is kijken, alleen kom je daar geen prijzen tegen, wat vind je duur? waar moet ik aan denken? overigens ik krijg nu zoveel reacties, waar ik heel blij mee bent overigens, maar nu eerst even ga kijken wat ik nemen zal gezien de reacties varieren van 5 GB tot 80, dus het zal ergens in het midden worden denk ik.

allemaal bednakt voor je tips
mijn appeltje Anja

Die 80 Gb schijven die ik heb LaCie en Phetron zijn wel lawaaimakers; als je van je typische apple rust wilt genieten, spaar dan inderdaad door voor een 40 of 60 Gb LaCie Pocket drive... (maar die zijn wel erg duur).

wat steve jobs zei in 1983 was dat de 3'5 inc flopy drive de drive of the 80Ths was daar had hij wel gelijk, Maar de zip was maar 4jaar populair. de CDRW en de DVDR zijn nu de drives of 21ste century. ach en over een paar maanden verzinnen ze wel iets nieuws zoiets als non moving disks, (geheugen schijfjes die nu al bestaan die meer dan 10 GIG aan data kan opslaan maar best wel prijizig zijn, maar ja wie weet de toekomst ligt zeker in de geheugen gebaseerde data opslag zoals Flash en andere standaarden.

The future looks bright if your keep looking in THIS light bulb

N.a.v het artikel over de Zipdrive 750 overweeg ik nu deze t.z.t. maar aan te schaffen, gezien dit er wel goed uitkomt, in tegenstelling tot de Zip 100 en 250, of zie ik dit verkeerd?

alvast bedankt mijn appeltje

Ik zou geen zip kopen hoor, zip is voorbijgestreefd, ze lopen zo achter de markt nu hebben ze net de hoeveelheid van een CD-R terwijl DVD branden net de nieuwe norm wordt. Had je trouwens geen superdrive in je iMac?

750mb is echt wel heel weinig voor een product dat nu op de markt wordt gebracht.

Trouwens het is toch wel handig dat je om het jaar eens nieuwe back-ups maakt en CD's gaan wel meer dan een jaar mee hoor. Ik vraag me zelfs af welke files je binnen 10 jaar nog zou en kunt gebruiken.

Ik ben het helemaal met macattack eens.Backuppen doe je niet meer op een zip veel te duur. Koop des noods een paar cdrw's en een pak of een spindel met cdr's dan kan je in sessies branden (6x) die kun je dan vervolgens weer over zetten.Maar jij(you lucky one) kan straks dvdrw gebruiken en dan kan je echt heeeeeeel veel backuppen.Wacht maar tot dat mooie ding komt. :D  :D  :D

Aljo

[quote:post_uid0="MacAttack"]Ik zou geen zip kopen hoor, zip is voorbijgestreefd, ze lopen zo achter de markt nu hebben ze net de hoeveelheid van een CD-R terwijl DVD branden net de nieuwe norm wordt. Had je trouwens geen superdrive in je iMac?[/quote:post_uid0] Hoi hoi MacAttack dank je wel.

Ik heb nog geen Superdrive, deze zit wel in mijn nieuwe mac waar ik op zit te wachten, dus nog even en ik heb er 1

Thx voor je reactie

[quote:post_uid14="jamba"]Ik ben het helemaal met macattack eens.Backuppen doe je niet meer op een zip veel te duur. Koop des noods een paar cdrw's en een pak of een spindel met cdr's dan kan je in sessies branden (6x) die kun je dan vervolgens weer over zetten.Maar jij(you lucky one) kan straks dvdrw gebruiken en dan kan je echt heeeeeeel veel backuppen.Wacht maar tot dat mooie ding komt. :D  :D  :D

Aljo[/quote:post_uid14]
Hoi hoi

Ik kan haast niet meer wachten tot dat mooie "ding " komt  ;)