Zoekmachinemarketing

Er is al veel geschreven over zoekmachinemarketing. Wanneer je voor een klant een site maakt en dit professioneel wilt aanpakken kan je natuurlijk de hulp inroepen van een burreau voor online marketing. Mijn vraag is nu wat die bureau's nu echt doen wat je zelf niet kan. Zelf snap ik ook wel dat je je HTML/CSS ed helder moet houden, sites naar je kan laten linken en duidelijke META info moet gebruiken. Ook kan ik zelf bedenken dat ik ze op de juiste startpaginadochters kan plaatsen en b.v. een vermelding op Kellysearch kan regelen.

Kortom wat hebben zulke bureau’s hierop aan te te voegen?

In ieder geval zou ik alvast zelf de meta tags op je site invullen!

En inderdaad overal aanmelden. En dan weet ik het niet wat die dure jongens kunnen betekenen. Wellicht dat ze een manier weten om de sneller in de ranking te komen?

O.a. zeer regelmatig teksten herschrijven waarbij veel synoniemen worden gebruikt. Je site technisch optimaliseren is niet zo moeilijk maar als Google een paar keer langs is geweest en merkt dat er weinig tot niks op de site verandert komt ie niet (vaak) meer langs om de boel te indexeren.

En die metatags zijn helemaal niet belangrijk meer. Google kijkt er niet eens naar. Werd teveel mee gemanipuleerd.

[quote:e424a5cf45="eRic@MacOSX"]In ieder geval zou ik alvast zelf de meta tags op je site invullen!

En inderdaad overal aanmelden. En dan weet ik het niet wat die dure jongens kunnen betekenen. Wellicht dat ze een manier weten om de sneller in de ranking te komen?[/quote:e424a5cf45]

Voor mijn eigen bedrijf zie ik zoekmachinepositionering niet als een middel om meer opdrachten te krijgen, zeker niet als ik er nog niet echt een website op heb staan.

Dit gaat specifiek over een opdracht voor een klant, waarvoor dit wel een issue is.

@chlorophyl
Ja dit soort dingen snap ik. Mijn vraag is wat dit soort bedrijven zoals b.v. http://www.checkit.nl etc. nu meer kunnen dan dat je zelf kunt doen.

Ik doe de meta tags toch meestal als eerste (al is het een statische in opbouwpagina). Als je dan gevonden wordt via Google dan wordt al een deel (zover ik weet) van de meta description meegenomen.

Ook het eerste wat ik doe het aanmelden bij de div. zoek en startpagina’s. Al loopt de opdracht nog dan is de actie voor indexeren al gedaan en loopt!

[quote:22d45a1ced="eRic@MacOSX"]Ik doe de meta tags toch meestal als eerste (al is het een statische in opbouwpagina). Als je dan gevonden wordt via Google dan wordt al een deel (zover ik weet) van de meta description meegenomen.

Ook het eerste wat ik doe het aanmelden bij de div. zoek en startpagina’s. Al loopt de opdracht nog dan is de actie voor indexeren al gedaan en loopt![/quote:22d45a1ced]

Ik begrijp goed wat je bedoelt, ik heb echter een specifieke vraag:

Wat dit soort bedrijven zoals b.v. http://www.checkit.nl etc. nu meer kunnen dan dat je zelf kunt doen.

[url=http://www.webwereld.nl/articles/36455/tribal]Checkit (en Tribal)[/url] doen tegenwoordig niet zo heel veel meer nadat ze op hun vingers zijn getikt door Google. Ga niet meedoen aan linkfarms e.d. De kans bestaat dat je wordt geband van Google.

De beste methode is gewoon aanmelden, zoals gezegd vaak je content wijzigen en het helpt ook veel als je linkt naar websites die ook weer naar jouw site linken.

Nog 1 tip: plaats content gevoelige steekwoorden in de titel van je pagina. Dus woorden die betrekking hebben op de content van die pagina.

En nou zeg ik niks meer…

Het zijn trouwens geen geheimen ofzo. Je kan alles gewoon nalezen op de site van Google.

Kortom, allemaal dingen die je zelf prima kunt verzorgen. Zeker als je je even in verdiept. Zijn de hoge kosten voor dit soort bureau's dan wel te verantwoorden?

Voor de grotere bedrijven wel. Er wordt eerst een analyse gemaakt van de content, de positie in Google en de concurrentie. Dan zijn er lijsten van topwoorden waarop wordt gezocht binnen Google. Tekstschrijvers zorgen er dan voor dat er regelmatig nieuwe content wordt geplaatst. Als je de uurtarieven van dat soort grotere bedrijven gaat bekijken kom je wel aan die hoge kosten.

Nog 1 tip: Wij maken gebruik van een zoekmodule op onze website. Alle gevonden woorden en (belangrijker nog) de niet gevonden woorden worden opgeslagen. Zo kunnen we regelmatig de content aanpassen op de woorden waarop is gezocht.

Een bedrijf als www.propartners.nl/ kan voor een flinke hoeveelheid geld zorgen dat je in Google omhoog komt. Dat werkt echt omdat er zeer doelgericht gewerkt wordt aan linking en contentadvies. Je moet wel heel zeker weten dat je als bedrijf het geld daar aan uit wil geven. Online reisburo's, webwinkels zullen er baat bij hebben, bij minder webafhankelijke bedrijven heb ik mijn twijfels.

In aanvulling op Deskman:

Ook zonder grote budgetten kun je veel doen aan je pageranking binnen Google en aanverwanten. Waar het in hoofdzaak om gaat is:

• goede content, bij voorkeur toegespitst op enkele zoektermen per pagina;
  • een navigatiestructuur die te doorzoeken is door de zoekrobots (JavaScript en zeker Flash leveren hier nogal eens problemen op);
  • vermeld / gelinkt worden op sites die er toe doen - het aantal links en het importantie van de sites die naar je linken bepaalt zeker bij Google een aanzienlijk deel van je ranking;
  • jezelf actief aanmelden bij alle zoekmachines en relevante portals.

Zelf schrijf ik vrij veel teksten voor websites. Wat ik standaard doe, is per pagina 2 of 3 zoektermen te gebruiken en daar de rest van het verhaal aan op te hangen. Wat je zo voorkomt is dat de zoektermen op een pagina met elkaar concurreren om de relevantie.

De grote bureaus zullen veel van bovenstaande stappen ook voor je uitvoeren. Zij voegen hier alleen nog een (diepgaand?) onderzoek naar zoekwoorden aan toe aangevuld met een concurrentie-analyse en allerlei mooie managementrapportages. Het voordeel van zo’n (duur) bureau is dat je iemand op z’n donder kunt geven als je na 2 maanden nog steeds pas op de 15e pagina van Google voorkomt :wink:

Duidelijk.

Het heeft natuurlijk ook te maken met het adverteren en het laten vermelden op andere sites. Dit is natuurlijk voor elke brache weer anders. Ook hiervan lijkt het me dat je dit redelijk zelf (of samen met je klant) kunt opzetten. Maak de klant ook duidelijk dan zodra hij wat nieuws heeft te vertellen hij hier free-publicity mee kan krijgen.

In hoeverre hebben deze bedrijven (zoekmachinepositionering) betere ingangen bij kanalen waar je je site op kan laten vermelden?

Niet.

Zoekmachines hebben als beleid inmiddels om autonoom te werken op inhoud. In ieder geval Google. Wil je hogerop komen bij andere links met vergelijkbare content (‘voordelig vliegen naar de spaanse costa’) dan moet je betalen om bij Google keywords te kopen. Wil je dat goed en systematisch aanpakken dan zul je moeten dokken voor een bedrijf dat je geld zinnig kan inzetten. Het is bijna onbegonnen werk om het zelf te doen.

Uiteraard moet je natuurlijk je site zelf zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de googles van deze wereld. Gelukkig legt Google zelf uithoe wat wie en waar (en ook niet te vergeten: wat niet waar…)

In de regel vormt zoekmachinemarketing een onderdeel van de complete marketingstrategie. Adviseer een klant bijvoorbeeld ook om de belettering op bedrijfswagens aan te passen op het moment dat de website in de lucht is (ingeval van een nieuwe, eerste website dus). Aanpassing briefpapier, mailing de deur uit om de site te promoten, electronische nieuwsbrieven om bezoekers naar de - uiteraard zeer goed onderhouden - website te lokken, etc.

Ik denk dat je gewoon met je klant moet bepalen hoe hij zijn website wil gaan promoten en welke kanalen hiervoor voor hem/haar van belang zijn. Vervolgens kun je bekijken welke onderdelen jij als websitebouwer voor je rekening zult nemen.