Zoekt mooi font

helleuw,

Ik ben een tijdschrift aan het lay-outen en ben op zoek naar mooie fonts… Maar als ik op gratis fonts-sites kijk hebben ze alleen fonts met allemaal versierinkjes, vormpjes, sterretjes en ga zo maar door…
Weet iemand dus een site waar gratis, rustige, mooie fonts te downloaden zijn?

Danke,

manita

Ik heb een eigen startpagina met onder andere links naar gratis fonts, misschien staat daar wat voor je tussen. http://mrzl.jouwpagina.nl

Onder andere een link naar deze:
http://nl.fontfinder.ws/letter/A/1.html
met veel gratis en betaalde fonts, zit vast wel iets tussen.

Succes ermee en ik hoop dat je er wat aan hebt. 8)

Een pretletter in een paar uur maken kan iedereen maar de ontwikkeling van 'mooie' fonts kost enorm veel tijd. Dat is ook de reden waarom ze eigenlijk niet gratis kunnen zijn...

Wat versta jij eigenlijk onder mooi en rustig? Schreefloos? Een tekstletter? Koppenletter?

Voor de echt mooie letters is het gewoon betalen. Het maken van een font is monnikenwerk, de software waarmee je fonts kunt maken is duur. De gratis fonts zijn meestal incompleet, de metrics belabberd en je loopt ook nog eens het risico dat je RIP zich erin verslikt als het OS dat al niet doet.

[quote:e3fc19277c="dada1958"]Voor de echt mooie letters is het gewoon betalen. Het maken van een font is monnikenwerk, de software waarmee je fonts kunt maken is duur.[/quote:e3fc19277c]

Hmmmm. Wie van de goeden onder ons (die fonts kopen) heeft geen gedownloade MP3 op zijn/haar computer staan? Waarom moet het gekocht worden wanneer overal en nergens fonts voor het oprapen liggen en gratis PC fonts makkelijke te converteren zijjn voor de Mac? Wanneer er brood op straat ligt moet ik dan naar de bakker gaan om het te betalen? Wat doen we wanneer iemand briefjes van 100 rond loopt te strooien uit zijn eigen portemonnee? Ik ken onze vakbladen wel die veel tijd besteden aan het uitleggen van ‘wanneer is het legaal’ en ‘wanneer niet’, maar legaliteit valt en staat niet alleen door regels te maken of weg te laten. Het is complexer denk ik.
Begrijp me goed: ik moedig niemand aan tot illegaliteit, maar soms vraag ik me af waar de grens ligt of wat acceptabel is binnen ons uiterst zgn. ‘perfect-geregelde-maatschappij’.

Contraversial deze tekst; dat wel. Maar ik moest het even kwijt :slight_smile:

Er ligt nu eenmaal geen brood op straat, tenzij je met de korsten voor de vogeltjes genoegen neemt. Ik vind je betoog niet eens controversieel, hooguit een weinig kort door de bocht...

Mijn stelling in het draadje was gewoon dat het merendeel van die gratis lettertjes troep is.

Nee, brood ligt er niet op straat. Fonts wel (daar had die vergelijking dus ook mee te maken - geen vergelijking is perfect overigens - allleen ter illustratie). Een aantal jaartjes terug lagen fonts ook niet voor het oprapen.... nu wel. De gratis fonts zijn beperkt bruikbaar. De commerciële fonts liggen (vooral wanneer je in het grafische vak zit) overal voor het oprapen. Kort door de bocht :-) Ik gaf aan dat dit issue complex is. Het onderwerp is controversieel - inderdaad, niet die paar zinnetjes die ik schreef ;-)

[quote:8fe571e08e="Paul"]Wanneer er brood op straat ligt moet ik dan naar de bakker gaan om het te betalen? [/quote:8fe571e08e]

Als je kwaliteit wil hebben wel. Als je kwaliteit wilt blijven houden ook. Als je een huisstijl voor een bank maakt lijkt het mij niet gepast om daar een gratis font voor te gebruiken.

Ten eerste omdat de kwaliteit zelden hoog te noemen is.

Ten tweede – zoals hierboven ook al is gezegd is – is het maken van een font geen kattepis. Daar gaan maanden, zoniet jaren in zitten.

Ten derde, een beetje huisstijl zorgt ervoor dat het bedrijf zich daarmee onderscheidt van de massa. Vaak wordt vergeten wat een goed font doet met de uitstraling van de correspondentie. Als je een goed getekend font breed inzet in je huisstijl is het de moeite waard om een font te nemen dat bv ook ligiaturen, klein kapitaal, onder- en bovenkast cijfers heeft etc. Dat zie je niet vaak bij gratis fonts.

Zolang je een beetje aan het het frutten bent maakt het niet zoveel of je nu voor je fonts betaald of niet. Zodra je echter professionele dingen gaat maken is het verstandig om wel voor je fonts te betalen, je kan de prijs immers doorberekenen aan de klant.

Als een klant niet wil betalen voor een professioneel font, valt ie waarschijnlijk ook in de categorie die denkt dat jou werk niet veel hoeft te kosten.

Ik weet dat 'pille' op de forums hier twee mooie, gratis fonts beschikbaar stelt, op de website vind je meer informatie: [url=http://www.josbuivenga.demon.nl/longjohn.html]LongJohn[/url] [url=http://www.josbuivenga.demon.nl/]Delicious[/url] gewoon de website laden en naar typo gaan.

Ik vind ze zelf erg mooi, zonder sterretjes en troep :wink:

[quote:e75496dbaa="WebJ"]Ik weet dat 'pille' op de forums hier twee mooie, gratis fonts beschikbaar stelt, op de website vind je meer informatie: [url=http://www.josbuivenga.demon.nl/longjohn.html]LongJohn[/url] [url=http://www.josbuivenga.demon.nl/]Delicious[/url] gewoon de website laden en naar typo gaan.

Ik vind ze zelf erg mooi, zonder sterretjes en troep :wink:[/quote:e75496dbaa]

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel; ook ik vind de Delicious een bruikbaar en mooi lettertje en ik wil bij deze ‘pille’ hartelijk bedanken voor het toezenden :slight_smile:

[quote:fd060b522c="Flipstra"] Zolang je een beetje aan het het frutten bent maakt het niet zoveel of je nu voor je fonts betaald of niet. Zodra je echter professionele dingen gaat maken is het verstandig om wel voor je fonts te betalen, je kan de prijs immers doorberekenen aan de klant.

Als een klant niet wil betalen voor een professioneel font, valt ie waarschijnlijk ook in de categorie die denkt dat jou werk niet veel hoeft te kosten.[/quote:fd060b522c]

Mijn twee centen: als je in je vrije tijd jezelf grafisch vormgever durft te noemen en illegale fonts gebruikt omdat je baas bijvoorbeeld een CD met de Adobe Type Collection heeft liggen dan ben je hard bezig om de markt zowel voor jezelf als anderen te verzieken en val je derhalve onder de categorie beunhazen die het vak steeds verder laten verloederen…

Sorry, maar dit moest ik ff kwijt :smiley:

[quote:877f6b182f="dada1958"][quote:877f6b182f="Flipstra"] Zolang je een beetje aan het het frutten bent[/quote:877f6b182f]

Mijn twee centen: als je in je vrije tijd jezelf grafisch vormgever durft te noemen… etc[/quote:877f6b182f]

Grafisch vormgever ben je of je bent het niet, maar met frutten bedoel ik een trouwkaart voor je zus of een middag freaken in photoshop. Zodra er een financiele vergoeding tegenover staat ben je wat mij betreft professioneel bezig.

illegale fonts zijn net zo gemakkelijk te vinden als mp3. dus als dat de vraag is kan het draadje wat mij betreft op slot.

Trouwens snap ik niet dat je voor een tijdschrift zoals je dat zelf noem, geen bepaalde stijl hebt en alle helemaal nie, waarom je er geen geld voor over hebt! Duidt niet echt op een visie voor het tijdschrift!

Roel

[quote:ed0df3d999="Flipstra"][quote:ed0df3d999="dada1958"][quote:ed0df3d999="Flipstra"] Zolang je een beetje aan het het frutten bent[/quote:ed0df3d999]

Mijn twee centen: als je in je vrije tijd jezelf grafisch vormgever durft te noemen… etc[/quote:ed0df3d999]

Grafisch vormgever ben je of je bent het niet, maar met frutten bedoel ik een trouwkaart voor je zus of een middag freaken in photoshop. Zodra er een financiele vergoeding tegenover staat ben je wat mij betreft professioneel bezig.[/quote:ed0df3d999]

Dit is inderdaad minder netjes: elkaar afkatten en bepalen wie wel of niet grafisch vormgever is. Kijk daar voor uit dat trots niet overneemt. We laten ieder in zijn waarde, toch?
Een beunhaas is iemand die geld verdient met bepaalde diensten zonder dat op te geven aan de belasting (zover ik weet). De diensten die wij stellen staat onder het mom van een vrij beroep, m.a.w. er zijn geen wettelijke papieren nodig om dit beroep uit te oefenen :wink:

[quote:c1ca549c87="Flipstra"][quote:c1ca549c87="dada1958"][quote:c1ca549c87="Flipstra"] Zolang je een beetje aan het het frutten bent[/quote:c1ca549c87]

Mijn twee centen: als je in je vrije tijd jezelf grafisch vormgever durft te noemen… etc[/quote:c1ca549c87]

Grafisch vormgever ben je of je bent het niet, maar met frutten bedoel ik een trouwkaart voor je zus of een middag freaken in photoshop. Zodra er een financiele vergoeding tegenover staat ben je wat mij betreft professioneel bezig.[/quote:c1ca549c87]

Laten we dan onderscheid maken tussen professioneel en vakkundig… Waarbij opgemerkt dat iets ook vakkundig maar niet professioneel kan zijn. Het is altijd goed de betekenis der dingen helder te houden.

Overigens ging het hier om fontjes. En daarbij is het net als met muziek: er wordt heel wat afgejat. Nou ben ik niet roomser dan de paus, ook dat onderwerp is al ter spreke geweest, maar fonts die ik gebruik om geld mee te verdienen schaf ik netjes aan. Neemt niet weg dat ik ‘ter inspiratie’ ook fonts die ik via klanten krijg nog wel eens laat staan in mijn temp-fonts.

Maar als ik iets maak voor een klant moet het ook gewoon goed zijn, en heb ik weinig behoefte aan fontjes waar ik zelf een € bij moet bedenken, die niet uit de RIP komen of die weinig evenwichtig gevormd zijn. Alleen daarom al zou ik erg uitkijken met freeware fonts. Zeker als het om een tijdschrift gaat.

Dan nog een laatste punt. Je kunt met wat zoeken CD’s kopen voor pakweg $ 50,- met duizenden TT fonts. 98% daarvan zijn de met jaren noeste arbeid opgebouwde bibliotheken die met wat geknutsel zijn nagemaakt (outlinen en dan weer een font van genereren bijvoorbeeld). Ook die fonts zijn vaak niet echt goed.

Lees anders/ook eens een en ander bij Just en Erik (jawel, van JustLefthanded en Erik Righthanded)

Breng ik een beetje echte controverse in de tent, moet ik het opeens netjes houden :) We laten elkaar niet in elkaars waarde als we iemands intellectuele eigendom gebruiken zonder daarvoor onze waardering te uiten en in deze maatschappij betekent dat heel vaak betalen.

Ik heb eens twee jaar voor een baas gewerkt die een behoorlijke drukkerij had; voor zijn hardware moest hij wel betalen, voor zijn software weigerde hij dat te doen. Dat kopieerde je gewoon want dat deed iedereen toch? Ik was daar DTP-er en Mac-systeembeheerder; zwaar onderbetaald, maar heb er een hoop geleerd en in die tussentijd heb ik er nog eens een behoorlijke weerzin jegens beunhazen weten te ontwikkelen. Die baas had een samenwerkingsverband met een vriendje dat het gore lef had om zich grafisch ontwerper te noemen, louter en alleen omdat hij wist hoe je met een illegale kopie van Quark XPress dingetjes in elkaar kon zetten. Ze gedroegen zich als een merkwaardig soort elite, ze woonden immers in een eigen huis in een goede buurt, hadden een leuke auto onder hun reet en waanden zich vrij ondernemer. Dat die mentaliteit zich ook in hun producten manifesteerde deerde hen niet, er werd geld mee verdiend; dan maar benepen, kleinzielig en middelmatig.

Het één gaat natuurlijk wel samen met het ander; de computerindustrie en softwarebakkers zorgen voor een een markt waarvan het tempo wel erg hoog ligt. Maar ook hierin zie je een onderscheid dat ondanks alles toch blijft bestaan. John Warnock van Adobe heeft eens gesteld dat respect voor de klant een niet onaanzienlijk peiler van het bedrijf was. Dat kun je terugzien in hun producten, het is goed en innovatief spul. Ik betaal graag voor een InDesign CS want ik heb hart voor mijn vak.

Dat ik, gediplomeerd graficus, mijn basisinkomen uit de zorg voor onze medemens met een verstandelijke beperking genereer is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Ik heb geen zin meer in die rat race en beoefen het grafische gewoon voor de lol en ik moet zeggen dat die afwisseling van beide vakken me in hoge mate bevalt.

[quote:6255bba9f7="dada1958"] Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel; ook ik vind de Delicious een bruikbaar en mooi lettertje en ik wil bij deze 'pille' hartelijk bedanken voor het toezenden :)[/quote:6255bba9f7] Graag gedaan. :)

De juiste url voor het ‘aanvragen’ van de Delicious is trouwens:
http://www.josbuivenga.demon.nl/typofree.html

(Ik meng me verder even niet in de discussie…)

Waar de vraag naar een leuk fontje al niet toe kan leiden...

Antwoord op Roel: ik ben 16 en maak met een stel jonge mensen een tijdschrift.. we kunnen de drukkosten net betalen met de reclame die we er in stauwen. Geld voor fonts hebben we niet, laat staan om ons zelf te betalen. Toch willen we een mooi blaadje maken, en zonder goeie fonts is dat moeilijk. Ik heb overigens nooit gezegd dat ik die fonts illegaal ga downloaden, wat mij betreft was het antwoord van WebJ wat ik zocht.

groeten, Manita

Zonder aan de discussie over legaal / illegaal en goed / rommelig afbreuk te doen; er zijn ook tal van fonts te vinden die als extaatje gratis zijn te downloaden.

Leuke retro-fonts vind je zo op www.fontdiner.com