Zoekt mooi font

[quote:2a6510dd1a="dada1958"]Breng ik een beetje echte controverse in de tent, moet ik het opeens netjes houden :) We laten elkaar niet in elkaars waarde als we iemands intellectuele eigendom gebruiken zonder daarvoor onze waardering te uiten en in deze maatschappij betekent dat heel vaak betalen.

Ik heb eens twee jaar voor een baas gewerkt die een behoorlijke drukkerij had; voor zijn hardware moest hij wel betalen, voor zijn software weigerde hij dat te doen. Dat kopieerde je gewoon want dat deed iedereen toch? Ik was daar DTP-er en Mac-systeembeheerder; zwaar onderbetaald, maar heb er een hoop geleerd en in die tussentijd heb ik er nog eens een behoorlijke weerzin jegens beunhazen weten te ontwikkelen. Die baas had een samenwerkingsverband met een vriendje dat het gore lef had om zich grafisch ontwerper te noemen, louter en alleen omdat hij wist hoe je met een illegale kopie van Quark XPress dingetjes in elkaar kon zetten. Ze gedroegen zich als een merkwaardig soort elite, ze woonden immers in een eigen huis in een goede buurt, hadden een leuke auto onder hun reet en waanden zich vrij ondernemer. Dat die mentaliteit zich ook in hun producten manifesteerde deerde hen niet, er werd geld mee verdiend; dan maar benepen, kleinzielig en middelmatig.

Het één gaat natuurlijk wel samen met het ander; de computerindustrie en softwarebakkers zorgen voor een een markt waarvan het tempo wel erg hoog ligt. Maar ook hierin zie je een onderscheid dat ondanks alles toch blijft bestaan. John Warnock van Adobe heeft eens gesteld dat respect voor de klant een niet onaanzienlijk peiler van het bedrijf was. Dat kun je terugzien in hun producten, het is goed en innovatief spul. Ik betaal graag voor een InDesign CS want ik heb hart voor mijn vak.

Dat ik, gediplomeerd graficus, mijn basisinkomen uit de zorg voor onze medemens met een verstandelijke beperking genereer is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Ik heb geen zin meer in die rat race en beoefen het grafische gewoon voor de lol en ik moet zeggen dat die afwisseling van beide vakken me in hoge mate bevalt.[/quote:2a6510dd1a]

Ik waardeer zeker je standpunten. Begrijpelijk zijn je opmerkingen vanwege je ervaringen als systeembeheerder en hoe men met software etc. omging in dat bedrijf. Tussen zwart en wit zitten gelukkig nog een heleboel tinten en daarom denk ik sommige zaken genuanceerder liggen. Overigens, de standaard van deze maatschappij is niet het standaard waar ik mee altijd wil verenigen. Jij wellicht ook niet want jij hebt voor de zorg gekozen :slight_smile:
Ik heb - naast m’n bedrijfje - een schoolsponsorproject lopen voor een paar honderd kids op de Filippijnen. Dat is ook de reden waarom ik e.e.a. in deze maatschappij anders intepreteer. Ik heb het voorrecht gehad daar een lange tijd te gewoond te hebben (paar honderd meter van een vuilnisbelt waar kids op werken). Wellicht heeft mijn visie t.a.v. legaliteit en illegaliteit doen veranderen en op mijn manier gerelativeerd. Ik weet het niet?!
Terug naar de fonts, software en MP3tjes: in elk land bestaan er afwijkende opvattingen. Wel of niet gebaseerd op de westerse benadering. Mijn software is legaal. Mijn vrienden in Azië begrijpen hier niets van. Is dat omdat ze beunhazen/grafische klungels - of wat dan ook - zijn? Nee, ze zijn zeer professioneel maar komen uit een andere maatschappij met andere waarden en normen. Soms moeilijk te begrijpen voor ons als westerling.

(Desalniettemin, dank aan Jos Buivinga die LongJohn en Delicious mailde!)

[quote:9477e2e22b="Paul"][quote:9477e2e22b="dada1958"]Breng ik een beetje echte controverse in de tent, moet ik het opeens netjes houden :) ]knipperdeknip[[/quote:9477e2e22b]

Ik waardeer zeker je standpunten. (…)
Terug naar de fonts, software en MP3tjes: in elk land bestaan er afwijkende opvattingen. Wel of niet gebaseerd op de westerse benadering. Mijn software is legaal. Mijn vrienden in Azië begrijpen hier niets van. Is dat omdat ze beunhazen/grafische klungels - of wat dan ook - zijn? Nee, ze zijn zeer professioneel maar komen uit een andere maatschappij met andere waarden en normen. Soms moeilijk te begrijpen voor ons als westerling.

(Desalniettemin, dank aan Jos Buivinga die LongJohn en Delicious mailde!)[/quote:9477e2e22b]

We gaan er nu toch geen discussie over maken of ze in de minderbedeelde gebieden van deze aardbol wel het recht hebben illegale software te gebruiken. Er is een heleboel mis met de wereld, en het kopen van een pakketje Xpress voor tweemaal een jaarinkomen zal niet voor elke beginnende Kirgizische vormgever weggelegd zijn. Maar wat je nu schrijft is dat legaal en illegaal iets met normen en waarden te maken heeft. En dat is niet waar. Wat hier illegaal is, is daar ook illegaal. De licenies zijn daar echt niet anders geformuleerd. Wat wel met normen en waarden te maken heeft is dat op de Filipijnen de bevolking van staatswege beroofd is. Maar dat maakt natuurlijk niet dat je je daarom ook aan de wet mag onttrekken.
Dat er daar anders tegen regelgeving aangekeken wordt is al helemaal geen reden om hier tussen wel en niet mogen ook een groot gebied van [i:9477e2e22b]bijna mogen[/i:9477e2e22b] te zien.

En voor de zorg kiezen heeft niet zo veel met [i:9477e2e22b]de standaard van deze maatschappij[/i:9477e2e22b] te maken hoor.

Hoho...... ....... ik heb niets gezeg over 'minderbedeelden en hun rechten om illegale software te gebruiken'. Dat is even uit het verband gehaald, toch? Wellicht verkeerd begrepen?

Nouja, ik hoop dat je wat anders bedoelt. Maar het staat er volgens mij wel in het door mij aangehaalde stukje.

[list:54a7038759]In elk land bestaan er afwijkende opvattingen.
Mijn software is legaal. Mijn vrienden in Azië begrijpen hier niets van.
(…) ze maar komen uit een andere maatschappij met andere waarden en normen.[/list:u:54a7038759]

Het verschil tussen wat er kan en mag is over de wereldbol wel vreemd verdeeld. Op zich een discussie waard hoor.

[quote:94ea39ddc5="Deskman"]Nouja, ik hoop dat je wat anders bedoelt. Maar het staat er volgens mij wel in het door mij aangehaalde stukje.

[list:94ea39ddc5]In elk land bestaan er afwijkende opvattingen.
Mijn software is legaal. Mijn vrienden in Azië begrijpen hier niets van.
(…) ze maar komen uit een andere maatschappij met andere waarden en normen.[/list:u:94ea39ddc5]

Het verschil tussen wat er kan en mag is over de wereldbol wel vreemd verdeeld. Op zich een discussie waard hoor.[/quote:94ea39ddc5]

Nee hoor, wat er staat klopt zeker, maar dat is wat anders dan ‘minderbedeelden het recht nemen om illegale software te gebruiken’. ‘Mijn vrienden’ slaat op mensen die ik ken en niet ‘minderbedeeld’ zijn. :wink:
Het is inderdaad een discussie waard. Vooropgesteld is mijn ervaring - na gewerkt te hebben in het buitenland - voor mezelf een eye-opener geweest wat betreft veel opvattingen en meningen in onze westerse cultuur.

Kom kom, Manietje is gewoon op zoek naar fonts voor zijn krantje. Dat lijkt me een heel legitieme vraag. Zonder dat het illegaal hoeft te zijn is er een hoop leuks te vinden op het net, mooi en zeker goed genoeg voor het doel. Het is maar net wat je ermee wil doen. Ga er maar vanuit dat er geen behoefte is aan "expert fonts" "ligaturen" "kleinkapitalen"

Als je zoekt met Google vindt je zat leuke dingen. Hoeven geen illegale rip-offs te zijn, kan net zo goed liefdewerk en noeste arbeid zijn, zoals het font van Pille dat ook is.

Bijv:

http://www2.wind.ne.jp/maniackers/designfont.html

http://www.girlswhowearglasses.com/fonts.html

'krantje'?

'Ga er maar vanuit dat er geen behoefte is aan “expert fonts” “ligaturen” “kleinkapitalen” ’

oke?

[quote:b9816aeaad="manietje"]'krantje'?

'Ga er maar vanuit dat er geen behoefte is aan “expert fonts” “ligaturen” “kleinkapitalen” ’

oke?[/quote:b9816aeaad]

Ok Manietje, neem me niet kwalijk. Als het een hoogstaand typografies produkt moet worden koop je gewoon de Adobe Creaive Suite, dan krijg je er een hele rits veranwoorde Open Type fonts erbij, gratis voor niks, met alle toeters en bellen. Ben je gelijk klaar.

Maar er is niets zo saai als goede smaak :wink:

haha, oke, bedankt.

maare, ‘EagerB0bNerd’, ben jij dat, die man in je avatar? dan ben je namelijk wel echt té hip. henk schiffmacher stilo.

Toch wel een interessante discussie geworden; wie bepaalt wat legaal is? Dat zijn degenen met de macht om dit door de strot van de wereldbevolking te duwen. Meestal leven de internationale wettenmakers ook in samenlevingen waar het meeste geld zit, soms naties met een niet zo'n legaal koloniaal verleden. Ok, als je één en ander tegen dat licht gaat bekijken dan krijgt alles opeens een dubbele bodem. Tip voor manietje: schraap wat eurootjes bij elkaar en tik een licentie van bijvoorbeeld PageMaker 6 op de kop, daar zit tevens een niet onaanzienlijke fontcollectie bij, Adobe PostScript Type 1.

[quote:8552369de5="manietje"]haha, oke, bedankt.

maare, ‘EagerB0bNerd’, ben jij dat, die man in je avatar? dan ben je namelijk wel echt té hip. henk schiffmacher stilo.[/quote:8552369de5]

Haha, jazeker ben ik dat, alleen de baard is er ondertussen af.:stuck_out_tongue:
Ik heb inmiddels een fraaie snor, en draag een keurig wit hemd en das.
moet dringend weer eens een nieuwe foto uploaden :smiley:

[quote:5c7e182d5c="dada1958"]Toch wel een interessante discussie geworden; wie bepaalt wat legaal is? Dat zijn degenen met de macht om dit door de strot van de wereldbevolking te duwen. Meestal leven de internationale wettenmakers ook in samenlevingen waar het meeste geld zit, soms naties met een niet zo'n legaal koloniaal verleden. Ok, als je één en ander tegen dat licht gaat bekijken dan krijgt alles opeens een dubbele bodem. [/quote:5c7e182d5c]

Hé, dat is nu echt cool dat ik dit lees. We zitten wederom helemaal op 1 lijn :wink: Zo zit inderdaad ons wereldje in elkaar en soms weiger ik mee te gaan met die rijke stinkerds!