zoem op minidv camera

op mijn minidvcamera van sony zit de micro blijkbaar dicht bij het cassetemechanisme en hoor ik op de tape gewoon het cassettemechanisme lopen. Nu voor sommige dingen is dit ok, maar als ik graag stemmen wil opnemen is dit niet echt al te goed. Is er een goed (gratis?) programma die deze ruis kan wegdoen, of beter: welke goedkope micro is goed voor geluidsopname? het moet er wel eentje zijn die aansluitbaar is via mini-jack. Ik heb op mijn camera zo'n houdertje voor accesoires dus het zou leuk zijn als de micro derin zou passen.

(ps; ik heb een jack naar mini-jack kabeltje mocht dit nodig zijn)

wie kan me helpen?

-Sam Heijens

Ga naar een willekeurige computerwinkel en vraag naar een microfoontje. Voor een €10- heb je er al een, en dat geeft redelijk goed geluid.

En anders kun je altijd nog los opnemen op bijvoorbeeld een MD-speler. Zorg wel dat je een “sync-point” hebt. Bijvoorbeeld iemand die een klap in zijn handen geeft. Ook is het slim om voor het syncen gewoon met camerageluid te monteren, en dat dan (visueel) gelijk te zetten.

Beetje geholpen zo? :innocent:

maar pakweg een gewone [url=http://www.mazzeltov.nl/images/microfoon.jpg]micro[/url] is goed voor geluid op te nemen?

ben even aan het kijken naar de xlr micro’s, kan iemand mij de goedkoopste manier vertellen om deze aan te sluiten op mijn camera. Ik heb gehoord van de producten van beachtek maar bestaat er iets goedkopers?
//edit: is dit bijvoorbeeld een beter alternatief of gaat hierbij de kwaliteit heel erg achteruit?

minijack (3.5 mm zijn cameraaansluitingen meestal) naar xlr connector (female) verloopstekkertje. Heeft conrad vast wel :) Mocht je een 3.5mm niet kunnen vinden neem dan gewoon de 6.3 mm en een plug voor 3.5mm. Ongetwijfeld goedkoper dan een hele unit van beachtek.

[quote:d1a7c0f666="postman"]minijack (3.5 mm zijn cameraaansluitingen meestal) naar xlr connector (female) verloopstekkertje. Heeft conrad vast wel :) Mocht je een 3.5mm niet kunnen vinden neem dan gewoon de 6.3 mm en een plug voor 3.5mm. Ongetwijfeld goedkoper dan een hele unit van beachtek.[/quote:d1a7c0f666]

maakt het dan uit of ik de xlr kabel lang maak of de minijack ivm kwaliteitsverlies
(ik heb hier een 10m minijack liggen maar anders moet ik xlr kabel gaan kopen)

Als je dit kabels nog heb zou ik 't gewoon uitproberen kijken of de kwaliteit acceptabel is. Wil je het netjes doen zou ik een losse xlr-minijack plug kopen, en daaraan een xlr kabel met de mic.

[quote:3f75bacd77="postman"]Als je dit kabels nog heb zou ik 't gewoon uitproberen kijken of de kwaliteit acceptabel is. Wil je het netjes doen zou ik een losse xlr-minijack plug kopen, en daaraan een xlr kabel met de mic.[/quote:3f75bacd77]

ok dus ik ga het wss zo doen:

Camera --minijack to jack–jack to xlr--------------------------------------------lange xlr------------------micro

Lijkt me prima. maar lijk eerst even of er een minijack naar xlr verloopje bestaat. scheelt weer een stap.

[quote:3cd7df4d0f="postman"]Lijkt me prima. maar lijk eerst even of er een minijack naar xlr verloopje bestaat. scheelt weer een stap.[/quote:3cd7df4d0f] ja best. Bedankt!!

ben momenteel ook op zoek naar een micro en ik kwam [url=http://www.rode.nl/videomic.htm]dit[/url] tegen, een alles in een oplossing. Is dit een goede micro?

bij conrad.nl is de kabel te vinden onder Bestnr.: 300902 - 89 Snap alleen het plaatje niet want het is geen female XLR plug.

Die Rhode mic’s schijnen hun werk goed te doen voor het geld. En er zit geloof ik een jackplug aan. Ben je meteen klaar.[/url]

Je kan zo'n kabel ook zelf maken als je de connectoren koopt. Zo heb ik het gedaan...

Ik kocht een minijack naar stereo cinch. De cinch connectors knipte ik eraf. Ik koop een XLR Female plug te vinden in elke pro audio store. En soldeer daar de losgeknipte draadjes aan. Half uurtje werk als je goed treuzelt en je kabel is af!

Vereiste kennis: ooit eens gesoldeerd hebben… :stuck_out_tongue:

Wel even opmerking. De meeste kleinere miniDV camera’s regelen zelf geluid. Dus enkel handmicrofoons zullen met dit systeem bruikbaar zijn. Richtingmicrofoons gaan constant een hoorbaar volumeverandering hebben als er veranderend geluid is. Een optie om dit uit te schakelen ontbreekt vaak.

[quote:6ca785ea88="kevkoptel"]Je kan zo'n kabel ook zelf maken als je de connectoren koopt. Zo heb ik het gedaan...

Ik kocht een minijack naar stereo cinch. De cinch connectors knipte ik eraf. Ik koop een XLR Female plug te vinden in elke pro audio store. En soldeer daar de losgeknipte draadjes aan. Half uurtje werk als je goed treuzelt en je kabel is af!

Vereiste kennis: ooit eens gesoldeerd hebben… :P[/quote:6ca785ea88]

nog nooit gesoldeerd, maar zal wel niet zo moeilijk zijn zeker?
Maar ik denk toch dat ik de VideoMic ga kopen ipv een gewone micro in verband met de prijs.

Hoe groot is je camera? Die Røde microfoon die vermeldt, is alles bij elkaar 25 cm lang. Houdt daat wel rekening mee, want hij kan zomaar in je beeld verschijnen...

en gewoon een microfoon naar Minijack lijkt me wel zo goed voor je als ik al je mailtjes doorlees. Scheelt in ieder geval een hoop gedoe met extra kabels en connectors die alleen maar weer in de weg gaan zitten.

Zo'n XLR-microfoon kan best.

En een converterkabel maken gaat heel makkelijk zelf! Als je een soldeerbout hebt tenminste. Bij iedere fatsoenlijke elektronicawinkel hebben ze wel een minijack en een XLR-stekkertje. Even vragen welk draardje erbij hoort, en solderen maar.

MAAR: Sommige XLR-microfoons hebben een aparte voeding van 40+ (!) volt nodig! Dat werkt dus niet op een minijack-aansluiting.

Beetje geholpen zo? :innocent: