Zwaar printernetwerkprobleem!!!!

Geachte,

wij hebben in onze drukkerij een Mac G4 met OS 10.3.9 daarop, gecombineerd met de Classic OS 9.
Sinds enkele dagen ondervinden wij dat ons printernetwerk héél traag gaat.

De Mac is aangsloten op een Linksys-router waarop een HUB is aangesloten (hierop de verschillende printers)
en een Alcatel Speed Touch ADSL modem.

De internetverbinding werkt normaal, de snelheid is nog steeds zoals vroeger.
Maar om een bestand naar een printer te sturen, vb een bestand van 2Mb, duurt het ongeveer een kwartier,
terwij het vroeger enkele seconden duurde. Dus hij verstuurd maar enkele kb per seconde.
De G4 mac is ook aangesloten op een andere mac met enkel een Classic OS9 op, deze met de scanner,
deze zijn verbonden via een coax-kabel over de HUB. Deze transfer gaat ook héél traag.
Waaraan zou dit kunnen liggen?

Ik heb de indruk dat dit gekomen is na de laatste update van het OS (van 10.3.7 naar 10.3.9 denk ik)
maar dit weet ik niet echt zeker of het daarmee te maken heeft.

Is er een manier om dit na te kijken en/of eventueel het probleem op te lossen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen.

Bedankt

Mvg

Kom even met de specs van de printers....

Misschien ondersteunt je printer wel IPP (Internet Printing Protocol)
dat zou veel kunnen schelen !

Kom even met de specs van de printers....

Misschien ondersteunt je printer wel IPP (Internet Printing Protocol)
dat zou veel kunnen schelen !

1. een HP Laserjet 2100 TN 2. OKI 9500 3. Scantext (filmbelichter)

Hoe zou het kunnen komen dat het vroeger wel snel ging en nu niet meer?

Greetzz

[quote:1738990f9d]Hoe zou het kunnen komen dat het vroeger wel snel ging en nu niet meer?[/quote:1738990f9d] Het gebeurt hier heel af en toe ook, spoolfiles naar een NT rip/printserver gaan ineens traag. Hoe het komt? geen idee. Paar dingen die ik doe en meestal helpen: mac herstarten en/of fysieke ethernet verbinding op een andere poort zetten en herstarten, pram zappen. 1 x werkte er niets, bleef een week traag en ineens was de snelheid weer terug :o

Zal ik eens proberen, wat is pram zappen juist? ;-))

[quote:8b4a941295="Tony--"]Zal ik eens proberen, wat is pram zappen juist? ;-))[/quote:8b4a941295] Opstarten met tegelijkertijd alt/appel/p/r ingedrukt. Pas loslaten nadat je 3 x de opstart boing hebt gehoord.

Heb ondertussen al een paar keer pram gezapd maar nog geen verschil merkbaar. Zal dit blijven doen telkens ik opstart.

Enige ander tips?
Cache ergens legen ofzo?

Greeetzzzz

Mij is niet geheel duidelijk wat de rol van de coax-verbinding is. Ik weet uit het verleden dat een slechte coax-verbinding (lees stekkerverbindingen) ook voor dit soort verschijnselen kan zorgen.

De coax verbinding is enkel tussen de twee macs, dit omdat de éne een héél oude mac is zonder netwerkkaart in (power pc) Deze wordt enkel gebruikt om te scannen. Deze is gewoon aangesloten op de HUB.

Heb je al geprobeert om de computer Handmatig op (100baseTX) volledig Duplex te zetten?(Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Ethernet.) Waarschijnlijk kiest ie automatisch voor half duplex.

Kijk voor je ‘classic’ g4 even in je systeemprofiel of je netwerkkaart ingesteld staat op half duplex
met Dit programmaatje kun je hem op full duplex zetten.

Dat lijkt op het eerste zicht iets sneller, mag het ook op 1000 gezet worden of best 100?

[quote:16ccfd83d7="Tony--"]Dat lijkt op het eerste zicht iets sneller, mag het ook op 1000 gezet worden of best 100?[/quote:16ccfd83d7]

Als je alle computers op de hub het ondersteunen zou ik hem idd op 1000 zetten.
Experimenteer een beetje en kijk wat het beste uitpakt…

Goedemorgen,

toen ik deze morgen opstarte was mijn snelheid weer zoals het altijd geweest was en zou moeten zijn,
maar na een half uurtje viel de snelheid weer terug tot supertraag! (zonder te herstarten ofzo)

Het duurt weer een kwartier om een bestand van 3,8 Mb over te zetten (deze morgen 27Mb op 20 seconden of zoiets)???

aaaaaaaaaahh

Tony, ik heb dezelfde problemen op mijn bedrijfsnetwerk, maar dan met client-server verbinding. Soms ineens traaaaag.. Misschien een hitte probleem ergens, bijv. router of server? Ik heb het idee dat het bij ons vaker voorkomt als het warmer is en de apparatuur ook veel warmer wordt.

[quote="kaydie"][quote="Tony--"]Dat lijkt op het eerste zicht iets sneller, mag het ook op 1000 gezet worden of best 100?[/quote]

Als je alle computers op de hub het ondersteunen zou ik hem idd op 1000 zetten.
Experimenteer een beetje en kijk wat het beste uitpakt…[/quote]

Die duplexing-issue zou een goeie gok geweest zijn op UTP. Coax is echter altijd “maar” 10 Mbit/s en dat op 100 of 1000 zetten , kan alleen maar problemen veroorzaken. gelukkig negeert de driver dat waarschijnlijk.

Als Internet wel behoorlijk werkt, zou ik eerder gokken op de packet size die fragmentatie veroorzaakt. dat kan de reden zijn dat het pas na een tijdje traag wordt.

Maar zoeits moet je ter plaatse kunnen zien, want gezien de temperaturen zou het evengoed kunnen dat de hub die de coax naar UTP omzet, begint te falen…

Kan je dat op één of ander manier nakijken die packet size die fragmentatie veroorzaakt?

Ik heb ondertussen zitten switchen tussen 10/100 en 1000. Telkens herstart maar weinig verschil.

Het enige verschil is dat ik bij 1000 mijn printers niet meer kan zien in mijn classic kiezer.
Ik krijg dan de melding dat ik niet verbonden ben met een appletalk netwerk, ook mijn internetverbinding werkt dan niet.

Dat 100 Mbit niet werkt, is normaal. Coax is altijd 10 Mbit (of nog trager).

De MTU kan je verstellen in Systeemvoorkeuren -> configureer -> ethernet -> handmatig (geavanceerd).

Standaard staat die op 1500. Zet die eens op 1452. Als dat niet helpt, probeer dan nog lager, bv. 1200.

MTU is simpel uitgelegd het max. aantal bytes in een TCP/IP pakketje. Routers en andere netwerkdevices reassembleren die pakketjes en dat zorgt voor fragmentatie, net als bij een HD. In extreme gevallen kan dat wel eens vertragingen en andere bizarre verschijnselen opleveren.

PS groter dan 1500 kan niet echt.

Hope this helps…

We zijn nu al geruime tijd later en mij probleem is nog steeds niet opgelost!!!

Ik heb ondertussen verder zitten zoeken en blijkt dat PRam met een batterij werkt die het soms begeeft,
kan het hieraan liggen???
Iemand enige ervaring hiermee???

Greetzzzz