zwart beeld bij opstarten iMac

Vanmiddag was ik druk bezig met Aperture 3. Na enige uren kreeg ik de mededeling om de iMac opnieuw op te starten. Het beeld ging op zwart met een hoop japanse tekens en tekst. Vanavond de computer opnieuw willen opstarten maar krijg geen beeld meer. Scherm blijft dus zwart maar de harddisk lijkt wel op te starten. Ik heb getracht op te starten van de Snow Leopard dvd maar dit lukt niet. De dvd krijg ik ook niet meer uit de computer.

Een maand of 3 geleden al een nieuwe harddisk er in gezet aangezien de oude geen teken van leven gaf. De iMac is van november 2007 dus valt helaas niet meer in de garantie. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Graag hoor ik iets over een mogelijke oplossing hierover.

Ik denk een kapot logic board, maar ik kan er naast zitten....

start eens op met de [c] ingedrukt? en om je CD terug te krijgen muisknop ingedrukt houden terwijl je opstart

krijg je helemaal niks meer te zien? ook geen grijsscherm met apple logo?

Niet toevallig nieuw geheugen geplaatst? Piept hij bij het opstarten?

Ik heb hem opgestart met c maar er gebeurt niks. Wat zou er eventueel moeten gebeuren? De dvd heb ik wel terug gekregen door de muis in te drukken bij opstarten. Ik krijg niks meer te zien, dus het scherm blijft zwart.

1 maand geleden heb ik wel 2 gig extra erbij gezet. In totaal nu 4 gig ivm fotobewerking. Zou dat nu de reden kunnen zijn? Er piept niks.

Haal er eens 1 weg voor de gein en probeer nog eens op te starten.

Ik heb de nieuwste module eruit gehaald maar geeft helaas geen verschil.

Apple geeft daarna dit advies voor zwarte schermen:

Resetting PRAM and NVRAM
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.

En als je al het geheugen verwijderd en dan probeert op te starten? Als ie dan nog niet gaat piepen is er iets noodzakelijk kapot...

Ik heb zowel het advies van Koetjesreep en Waffle geprobeerd maar helaas geen resultaat. Zonder geheugen geeft ie wel een piep.

En als je de andere module eruit haalt?

Dus 1 van de 2 moet erin blijven.

Het ziet er dan naar uit dat dan het logicboard kapot is.
Wat ik nog zou proberen is om te kijken wat er gebeurd als je er een extern scherm aan hangt.

Wel piepen dus is je logic board niet kapot. als je nu het originele -geheugen terug plaast, is er dan verschil?

1 piepje = geen RAM geïnstalleerd/gedetecteerd

Dus daarom gaf ik ook de tip om alleen de nieuwste eruit te halen.

Ik heb al 1 van de 2 modules er in gehad maar gaf geen gewenst resultaat. Kan ik mijn MacBook eraan hangen als beeldscherm? Ik heb overigens geen kabel om dit nu te proberen. Een andere monitor is helaas niet voorhanden. Ik heb ook het originele geheugen erin gedaan, dit geeft ook geen resultaat.

En wat als die PCI-E grafischekaart module nu kapot is? maar als dat logic board kapot is (wat ik dus ook denk) geeft ie ook geen signaal naar het optische station dus krijg je die disc er ook niet uit. even naar de APR of AASP misschien? (ookal heb je geen garantie)

Het kan meerdere dingen zijn, batterij op het moederbord leeg, iets dat kapot is op het moederbord of de videokaart.

De disc heb ik inmiddels wel uit de dvd drive of bedoelde je dit niet.

Als je in Aperture bezig was, en het echt intensief gebruikte, kan een oververhitting probleem de oorzaak zijn. Als je hem tot morgen laat koelen, en het dan probeert, wie weet werkt ie dan weer (denk ik niet maar alles proberen helpt...)

In het afkoelen geloof ik niet meer omdat ik na het ontstaan vanmiddag van het probleem de computer tenminste 4 uur uit is geweest.