Zwart beeldscherm

Sinds 2 maanden heb ik een Macbook Pro, 17 inch, 233 Mhz. Leopard is geinstalleerd. Ik heb er al aardige tijd gewoon mee kunnen werken, tot gisteravond.... Toen sloeg het noodlot toe! Ik had de mac uitgezet en 'm van z'n infuus gehaald en wilde 'm nu draadloos weer opstarten. Het eerste gedeelte, ergens tot het draaiende schijfje, blijft hij het doen, maar dan wordt het beeldscherm zwart. Verder hoor ik wel dat ie gewoon verder opstart, alleen blijft het beeld achterwege. Ik heb er zelfs nog een externe backup aan gehangen, en dat proces werd gewoon automatisch gestart. Mijn conclusie: alleen het beeldscherm doet raar!

Weet iemand iets af van deze kwaal?
En uiteraard: is er een oplossing voor? Behalve dan het wegbrengen en naar laten kijken door professional.
Mijn dank is alvast groot!

Klint alsof ie in een modus springt die het interne scherm niet trekt. Start ie wel op met een extern scherm of met de installatieschijf? Waarschijnlijk zit er een instelling dwars. Misschien helpt PRAM zappen hierbij.

Heb je de helderheid wel op vol gezet (via het toetsenbord). Die wil ooit wel eens in de laagste stand (zwart) staan bij opstarten.

Helderheid van toetsenbord staat goed, maar had ook gekund, slim! PRAM zappen? Hoe doe je dat?

Geluid aan en alles losmaken behalve muis en toetsenbord en herstarten met command+option+P+R ingedrukt... vasthouden tot tweede opstartsignaal.

Doet dat verder nog iets met bestanden, oftewel: moet ik mijn backup gereed houden? Of kan ik dit 'ongestrafd' doen?

[quote:3c55f7d41d="Oppie"]Heb je de helderheid wel op vol gezet (via het toetsenbord). Die wil ooit wel eens in de laagste stand (zwart) staan bij opstarten.[/quote:3c55f7d41d] Je kan de helderheid van je scherm nooit zo laag zetten dat er helemaal niks zichtbaar is. Niet standaard bij de iMac, MacBook Pro en MacBook althans.

[quote:3c55f7d41d=“MacTabbie”]Doet dat verder nog iets met bestanden, oftewel: moet ik mijn backup gereed houden?
Of kan ik dit ‘ongestrafd’ doen?[/quote:3c55f7d41d]
PRAM reset heeft alleen effect op tijdelijke bestanden en een aantal instellingen. Een backup maken van je harde schijf is niet nodig.

Hier heb je een lijst van wat een PRAM reset precies doet:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

JOEPIE!! Het PRAM zappen heeft geholpen!

Ik ben een blij mens, dank dank dank!!
Ga het noteren voor een volgende keer, die hopelijk nooit komt! :-p

Het kan veel fixen zo'n PRAM reset. Ook als je scherm ineens een raar kleurenprofiel gebruikt of als je Mac ineens extreem traag opstart.

Leve de PRAM reset!!!

Hulde! :P

[quote:c144881339=".R"]Je kan de helderheid van je scherm nooit zo laag zetten dat er helemaal niks zichtbaar is. Niet standaard bij de iMac, MacBook Pro en MacBook althans.[/quote:c144881339] Niet "nooit", want op de PB 12" waar ik nu achter zit, gaat op het laatste 'blokje' van de 'helderheids-indicator' het backlight volledig uit. Pikzwart is ie; alleen met licht door het Apple logo krijg je weer wat beeld.

Maar blijkbaar is dat veranderd? Zal morgen eens op een MB kijken…

[quote:d53500297f="Oppie"]Maar blijkbaar is dat veranderd? Zal morgen eens op een MB kijken...[/quote:d53500297f] Heb hier een MacBook Pro staan die alleen maar dimt. M'n iMac en eMac ook trouwens.

Mijn iMac (G4) dimt enkel. De MB van mijn vader zet met het laatste blokje in de helderheidsindicator het backlight uit... Wel iets meer beeld waarneembaar dan op de PB; door het glossy scherm??

(Edit: het is een MB (MacBook), geen PB, zoals ik per ongeluk tiepte.)

Hm, begrijp je effe niet? Er zijn geen PPC Macs met glossy schermen.

Zie de edit boven; het is (natuurlijk) een MB met glossy, geen PB.